Mõtteid tehnilise ja humanitaarala inimese koostööst
Kõrvalseisjana-vaatlejana sattudes meie tänapäeva tehnilise hariduse kõrgküsimuse pinnal tehnika- ja humanitaarteaduste suhete piirimaile, jääd esialgu kinni mõttele, et need kaks kultuurisfääri on midagi vastastikku sõltumatut. Midagi suurt, kuid teineteisele väga kauget. Sest sa võid samal hetkel küsida — mis ühist on Kanti krititsismil raudkonstruktsioonidega või katusekiviga. Ja tahab olla raske tuua neid asju ühise nimetaja juurde. Ei pääse üle erinevusest nende teaduseharude sisimas olemuses ja isegi kummagi arenemis- ja tõusuloos.
Sa küsid, et kui humanitaarteaduste viljelemist leiame juba enne-kristusaegses Hellases (Platon), kust näeme filosoofiliste ja õigus-sotsiaateaduslike õpetuste kasvu ja tõusu üle Antiik-Rooma ja koguni läbi sünge keskaja pidevas joones, et kus oli, siis tehnikateadus. Ja meenutad, et tehnika-õpetuse õige ülestõus tuleb toime alles mõnevõrd üle saja aasta tagasi, iseseisvate tehnika õppeasutiste rajamisega Euroopa mitmesuguseis mais (Prahas, Berliinis j- t.)
Paistab, et samal ajal, kui tegelikkuses tehnika rakendub vahetult looduses, haarates oma meelevalda pea kogu nähtava välisilma kujundamise, rajab humaniora oma töövälja enne kõiki just silmale nähtamatu maailma korrastamisele ja edasiarendamisele. Ühe teo objektiks tarvitseb nii väga olla elutu loodus, teise omaks — elav elu. Ja kui oma põhialustes tehnika tugeb energia jäävuse seadusele, mis ei tunnusta energia tagavarade suurenemist ega vähenemist, mis ei lase ühelgi energiakogusel kaduda tagajärjetult ega muutuda kasvades enda kordseks, siis humanitaarteaduste valdkond on kõhklemata võtnud omaks ökonoomilise printsiibi, mis nõuab väiksema energiakuluga suurema resultaadi saavutamist, taotledes kulutatava energia muundamist just millekski rohkemaks.
Nii võib jõuda paradoksideni, kuid need mõtted lähevad üle. Ja kuhjunud vastuoludes hakkavad kristalliseeruma mõlema sfääri seotuse algmed. Tabame end küsimuselt, kas siiski tohib üsna julgesti seada üles ühe teadusteharu vanust teise nooruse vastu, kui võime rääkida antiik-filosoofia kõrval Vana-Babüloonia, Assüüria, Vana-Pärsia jne. arhitektuurist. Kas ei jää kitsaks siduda tehnikat vaid nähtava välisilmaga ajal, kui ta valitseb eetrit, mis on ometi nähtamatu ja vastuoksa, kas saab pilgukski tegeluses humanitaarteaduste edustaja tõrjuda välja meid ümbritsevast välisilmast?
*
Samuti, eks ole ökonoomia põhiprintsiip — saavutada väiksema jõukuluga suuremaid tagajärgi — leidnud vahest ulatuslikumat kasutamist just tehnilises rakenduses: mõeldagu vaid tööprotsessi ratsionaliseerimise metoodikale ja praktikale.
Kuid see on vaid üldsõnaline lepitamine. Kahandades distantsi enda ja vaatlusesemete vahel, orienteerudes tegelikkuuse kogemustele ning lähenedes vahetult tehnilise- ja humanitaarala inimestele moodsa ühiselu mistahes tööväljal kesk igapäevast tööd ja vastastikuseid suhtlemisi, võime alatud mõtteid arendada ainult tehnika ja humaniora koostöö teemal. Sest nende kahe seotus on sedavõrd tihe ja orgaaniline, et kaasaja miljöös pole mõeldavgi ühe eksistents teiseta.
Ainult „t e h n i l i n e“ inimene on — robot ja ainult „vaimset“ inimest võiksime ehk kohata spiritistlikul seansil. Elav inimene
ilmneb meile keha ja vaimu kindlas seadlustatud koosolemises. Nõnda humanitaar- ja tehnilised teadused ainult üksteisi täiendades ja ühisrakenduses suudavad anda selle, mis meie tunneme tänapäeva kultuuri ja isegi tsivilisatsiooni all.
*
Mida pakub siis kaasaegne elupilt näitena selle koostöö tarvilikkusest ja tema olelust?
Astudes hommikul tänavale, meid sõidutab töökohale odav ja vilgas massivanker — omnibus või tramm: aeg on kasin. Juba töötab valitsusasutuses oma kabinetis ametnik. Ta viimistleb sotsiaalset määrust, mis korraldab laiade hulkade elamiskorda, kuid samas peab teda abistama telefon. Ta ulatagu otsekohe siiasamasse lauale tarvilikud statistilised andmed teisest asutusest, teisest linna otsast. Samal ajal paljundub käsikirja algus kirjutusmasinal.
Haigla tummade seinte taga valgustab röntgeniaparaat arsti eristavale silmale patsiendi siseelundi rikke. Ja juba õiendab seesama arst operatsioonisaalis läikiva lansetiga oma elukutse rasket missiooni. Silmas röntgeni pilt, ta käsi on kindel, olgugi et toimib elu ja surma piirimail.
Elektrijaamas huugavad sünged masinad, lülitustahvlil hüppamas võikad välgud, mis valgustavad seinakirju: Elukardetav. Need masinad ei seisatu hetkekski, sest nende ümber toimib, neid käsutab, toidab ja ravib inseneri-tehniku aju ja käsi. Ent meie süütame ja kustutame oma töölaual valgusallika millal soovime ja ulatame elektrisüütajalt oma külalise sigaretile tuld.
Peatänaval kerkib hiigel pangahoone. Veel juhib arhitekt hulki töökäsi, kuid juba voolavad suuris saales krediidioperatsioonid. Raha vahetab omanikku, otsib teed intensiivsemaks ja ladusamaks käibeks. Teda juhitakse nagu verd, tööstusse, kaubandusse, maatulundusse, laevandusse. Ja kuhu ei süstita seda verd, kõikjal tõuseb elutegevus. Ehitaja, keemik, agronoom ja kultuurinsener seob tööga uusi ja uusi käsi. Kusagil kerkib tehasehoone, sisustatakse masinaruume, kusagil avardub umbpadrik uudisasunduseks ja kusagil randlased annavad üle oma õigele elemendile lautril valminud värske kaljase. Kas me ei näe siin riigi- ja majanduspoliitikut, tulundustegelast, eriteadlast, tööjuhti-tehnikut ning lõpuks töölist ühes ja sellessamas ahelas. Lülitatagu välja neist üks!
Vist aitab neist momentülesvõtteist. Või siiski, peatume veel kohtuhoones: seal lahendatakse kodaniku õigustüli. Advokaadid esitavad tohutus hulgas iidseid õigusdogmasid ja juriidilisi abstraktsioone, tunnistajad toovad valgele suhteid ja tõsiasju. Kohus istub tõsine ja morn
— veel ei ole aeg heita asja õiguse-kaalule, on tarvilik eksperdi — keemiku aruanne. Kuid teisel päeval istub keemik advokaadi ooteruumis. Tal on mured, mis ei ole lahustatavad ega analüüsitavad keemialaboratooriumis.
Need on elupildid ja nad kõnelevad ilma, et neid selleks sundida. Seda pildiseeriat me võime kanda üle argielu õhustikust isegi kunstide valdkonda. Eks pea skulptuuris mõte, enne kui ta saab oma kuju mateerias, käima läbi tehnilise saamisfaasi ja eks vaja teater oma oleluks nii väga lavavalgustusmehhanismi. Kuid mõjusamalt kui üheski teises kunstiharus ühinevad inimese loomingulised pakkumused superlatiivse tehnikaga üheks lahutamatuks kunstiteoseks just filmis. Kumma võiksime lülitada välja filmi sünnimüsteeriumist, kas kunstniku-inimese või imettegeva masina?
Kuid see tehnilise maailma kokkusulatamine mittetehnilisega ei anna meile üksi olevat kultuuri- ja tsivilisatsioonitervikut, vaid siia lisandub ka nende kahe sfääri üksteisi tasakaalustav toime.
Kui tehnik mingi kangide ja hammasrataste metallisesse kehha oskab puhuda elava õhu ja nimetab selle näiteks mootoriks, siis peavad humanitaarteadused ja õpetused tõstma inimest vaimselt sellesse seisundisse, et ta seda masinat kasutaks inimese enda huvides. Kui tehnika on andnud inimese kätte püssi ja kuulipilduja, siis peab see teine andma neilesamadele inimestele vaimsuse, mis sunnib hoidma ja tarvitama neid masinaid enda kaitseks ja mitte kallaletungiks, olevate väärtuste säilitamiseks, kuid mitte hävitamiseks.
Et saavutada tasakaalu, selleks peavad loovad ja vaimsed jõud sulama üheks resultantjõuks, mis on kõrvalekaldumata suunatud üldsuse hüvanguks.
*
Kaasajal peame juba tunnustama, et iga vaimutegelase, kutse- ja teoinimese kõrgeim kutsumus on üle oma kutsesfääri ulatuda üldhuvi ja ühiskonna teenimisele. Eriti meile, meie riikluse uues ülesehitamisjärgus ei tohiks olla see mõte kauge. Nüüd, kus seltskonda organiseeritakse kutsete kaudu, tõstes iga õpetaja, arsti ja inseneri just oma kutse kandjana riigi otseseks funktsionääriks.
Iga säärane kutsekoja kaudu organiseeritu kuulub mobiliseeritud oskusväelaste ja tarbeinimeste liitu, mille otsesem siht on kutsehuvi kaudu teenida riigihuvi. Ent selle idee teostamisele on kutsutud eriliidud solidaarses koostöös teiste erialadega (vaata kutsekodade seadused). See viimane asjaolu vääribki siinkohal allakriipsutamist, sest sellega on kõigi kutsete koostöö, vastastikune tunnustamine ja toetamine tõstetud meie praktilises riigielus üheks ühiskondliku terviksuse alussambaks.
Kuid selles ühiskondliku korra struktuuris allakriipsutatud solidaarsuse momendis on veel oma sügavam loogika.
Meie teame, et isiksus on ajaliselt ruttu mööduv, kuid ühiskond on alaline. Seepärast peab arenevas ühiskonnas iga isik andma oma üürikesest elust annuse ühiskonna igaviku säilitusse. Seda teeb ta siis, kui oma eluülesande lahendab heatahtlikus arvestuses üldhuviga. Peab jätkuma jaksu tõugata troonilt õpetus, et otstarve pühendavat abinõu, sest eksitakse ikka enam abinõu valikus kui otstarbe määramises. Tihti rühitakse oma sihtidele „üle ,laipade“.
Kujutleme, et üks isik teostab oma kutsehuvi teise kutse arvel, kuid sealjuures jätab järglasi, kes hakkavad viljeldama nende teiste kutsete ala, siis on see pilt meeletute ühiskonnast, kus isad kugistavad oma poegi jalust. Säärane seltskond oleks suuteline vaid iseenda väljakurnamiseks, tema oleks steriilne ja häviv.
Sellevastu kutsete koostöö ja solidariteedi tüvele vääristatud elukorrastuses võivad järgnevad generatsioonid alustada oma edasirühki täpselt sealt, kus eelmised põlved lõpetavad, ilma et oleks hädaohtu tagasilangemiseks hundiaukudesse, mida vastastikku õõnestasid meeletud isad. See oleks terve ühiskond, kelle tee võib minna ainult üles. Enesestki mõista, et siin on vähe vaid normidest ja nende alusel avalikkuses ellu kutsutud organisatsioonidest. On vaja heledat teadvust inimeste hulkades igasuguse koostöö suurest ühisjõust ja selle jõuga saavutatavast edust. Selle teadvuse kandjaks ja arendajaks on kutsutud kõige enne akadeemiline noor.
Ja seda mitte ainult sõnades, vaid enne sõna juba südames ja tegudes.
*
Ainult hetkeks meenub peatükke meie varema tehnilise kõrgema õppeasutuse tegutsemisaegsest suhtlemisest kahe linna organiseeritud üliõpilasleeri vahel. Ning mälupilti tõuseb ühel poolel nii ohtrasti pakutud enda vanemuse-paremuse väärikusse armumist ja selle üle ulatatud mõõdutunnet. Aga teisel poolel liiga vabandamatu olgu pealegi.
Kuid elu on läinud neist aastaist üle ja ta ei ole osanud respektida „sisseelatud“ positsioone. Meie näeme asutustes, ettevõtetes ja vabakutselises tegevuses üksteise kõrvale lükitud noort inseneri, juristi, majandusteadlast ja arhitekti. Nad kõik on tarvilikud, igaühe erikaalu määravad tema isiksuse ressursid ja igaüks täidab oma kutsumust. Seda viimast suudab ta vaid solidaarses koostöös ja kõigi ümbritsevate vaimsete jõudude tingimatus tunnustamises. Sest elu ütleb: Sina pead.
Karl Jõgise, õigusteadlane
Üliõpilaslehest nr. 9/1936