Võitlus kooli pärast
Kuna meie rahvas ühiskondlikult ja kultuurideoloogiliselt, eriti aga usuliselt, vähe differentseerunud, valitseb meie koolipolitikaski võrdlemisi suur rahu. Sest saadik, kui võitlus usuõpetuste pärast lõppes rahvahääletusega, ei ole kasvatuse sihtide küsimuses üldse enam esinenud märgatavaid lahkarvamusi. Peatähelepanu on pöördunud uute õpetus-, vähesel määral ka kasvatusmeetodite otsimisele ja rakendamisele, ent siingi esinenud lahkarvamused lõppeks näivad enam olenevat isiklikest võimetest ja ajaga kaasas käia suutmisest (enamik uuenduste vastustajaid teeb seda lihtsalt seepärast, et uuenduste teostamine nõuab vaimust erksust, intelligentsi ja pingutust, enam kui seda paljudel jätkub), kui printsipaalseist erinevusist. Viimasel (9-ndal) õpetajate üldkongressilgi, kus küsimus „Kelle teenija peaks olema õpetaja” oleks võinud esile kutsuda sügavaid põhimõttelisi lahkvaateid, läbirääkimised piirdusid (nagu näen kirjeldusest) ainult juriidilis-praktiliste kaalutlustega ja ainult mõne üksiku, näit. prof. P. Põllu sõnade taga (vt. „Kasv.” 1930. Nr. 1. lhk. 30) võib aimata kaasaelamist praegusaja kasvatusmaailmas eriti päevakorral olevate pedagoogilis-ilmavaateliste probleemidega.
Meie oleme ilmavaatevaba, n. n. erapooletu riikliku kooliideaaliga seevõrd harjunud, et harva kellelgi tuleb mõttesse selles kahelda või selle piiride ja kandejõu üle järele mõelda. Kui mitte muu, siis vähemalt viimaseil aastail esilekerkinud ilmavaatelised noorsooliikumise organisatsioonid ja uued korraldused usuõpetuse alal peaksid meid siiski selle üle pisut järele mõtlema panema, kuidas on õieti lood kasvatuse erapooletusega niihästi koolis kui ka väljaspool seda ja kas laiade rahvahulkade rahulolematus praeguse kooli kasvatusideaaliga ongi nii põhjendamatu, nagu see esialgu näib.
Alljärgnevate ridadega neid küsimusi ainult osatatakse ning püütakse anda põgus ülevaade sel alal valitsevast status quo’st, ilma omalt poolt seisukohti võtmata või lahendusettepanekuid tegemata.
Kasvatus ja ilmavaade.
Kui sirvida näit. kaasaegset Lääne-Euroopa pedagoogilist ajakirjandust, jälgida pedagoogiliste kutse- ja huviorganisatsioonide koosolekute päevakordi, pidada kontakti pedagoogilise uurimistööga, siis seisame ikka ja jälle teema ees: kasvatus ja ilmavaade. Metoodilised otsingud ja võitlused näikse olevat nihkunud tahaplaanile, kuna tähtsamad neist juba lahendatud (teoorias) ja ootavad vaid teostamist. Seevastu hoiavad meeli elevil sellised probleemid, kui: kas saab kõneleda erapooletusest kasvatuses; ilmavaateorganisatsioonide ja kooli vahekord; kas õpetajal tohib olla oma ilmavaadet jne. Huvi nende küsimuste vastu ja lahkuminekud sel alal ei piirdu ainult teoreetiliste arutluste ja vaidlustega, vaid lõikavad üsna sügavale ka kooli- ja kasvatuselu korraldusküsimustesse, niihästi riikliku seadusandluse kui ka erainitsiatiivi alal. Nende küsimuste viimaseil aastail eriti akuutselt päevakorrale kerkimine on tingitud peaasjalikult kahest põhjusest: n. n. riigitüdimusest ja vaimuteadusliku mõtlemisviisi levimisest.
Koolikorralduse senine areng on kõikjal läinud riigistumise suunas: kasvatus, mis alguses oli ainuüksi kiriku käes, on muutunud ikka enam ja enam riigi ülesandeks, kohati (näit. Venemaal ja Itaalias) isegi riigi monopoliks. Eriti suure tõuke sellesuunalisele arengule Kesk-Euroopas andis 1917/18. a. revolutsiooniline, mis, asendades rahvast võõrdunud valitsusvormid uute, rahvapärasematega, tõstis laiades hulkades huvi ning usaldust riigi ja selle ettevõtete vastu. Kuid viimaseil aastail, mil riigitüdimusest kõneldakse mitte ainult meil Eestis, vaid mujalgi, mil esialgne vaimustus ja lootused, mis uutele riigivormidele pandi, on tunduvalt jahtumas, on kirik, nüüd juba ka mõned teised ilmavaateorganisatsioonid, end uuesti ajamas püsti kasvatuse riigistamise vastu, kindlustades omi allesjäänud ning nõudes tagasi vahepeal kaotatud positsioone ja seda mitte just ilma eduta.
Riigitüdimuse kõrval ning sellega otsekui mingis irratsionaalses ühenduses ilmavaaterühmituste pretensioone kooli suhtes on tiivustamas n. n. vaimuteaduse esiletõus. Kõiki ühtlaselt oma seaduste alla painutavail ja kirikuga leppimatut võitlust pidavail loodusteadusil on olnud sihiks osa etendada demokraatliku riigi mõjuvõimu kasvamisel, eriti aga kasvatuse riigistamisel. Kui kasvatuse sihiks on „hea riigikodanik”, õpetuse sisuks „erapooletu” teadusliku uurimistöö tulemused ning õpetuse ja kasvatuse meetodidki on eksperimentaalselt põhjendatud, nagu see oli hilise mineviku pedagoogika ideaaliks, siis ilmavaaterühmitustel loomulikult pole sellise kooliga palju peale hakata.
Millised jõud on meie filosoofilise mõtlemise sellest loodusteaduslikust vaimust võõrutanud ja kunas see võõrdumine on alanud, seda on raske öelda; teame vaid, et tänapäeva sümpaatiad on teisal. Vaimuteaduslik mõtlemisviis on uuesti tõstnud esile individuaalse ja tüüpilise, andnud igaühele tagasi õiguste oma arvamuse, oma ilmavaate peale isegi n.n. täpsetes teadustes, kus üldmaksvate seaduste võim seni oli nii tugev. Selle mõtlemisviisi juhtivamaid esindajaid – prof. Eduard. Spranger kirjutas alles hiljuti: „Suurte poliitiliste ja sotsiaalsete, majanduslike ja juriidiliste võitluste taga, mis vapustavad kogu praegust kultuurilma, seisavad ilmavaatelised vastolud. Nad seisavad ka konkreetsete teaduste taga. Sellepärast peame eksitava kõnekäänu teaduste erapooletusest (Vorausset-zungslosigkeit), mis tekkinud teise vaimse tähe all, teadlikult kukutama. Ükski olemasolev teadus pole erapooletu”, ning vähe edasi „…Juba olulise väljavalik on ilmavaateliselt tingitud. Mitte tõsiasjad, vaid eelsümpaatiad on. . . mis tunnetustööd lõplikult juhivad.”
Sellega on kooli õppematerjali – teaduslike uurimuste tulemuste arvatav erapooletu alus purustatud. Mida õpetada, mida mitte – selle määramiseks pole enam objektiivseid kriteeriume, vaid otsustav on kooli ülalpidaja, resp. õppekava kindlaksmääraja ja õpetaja ilmavaateline orientatsioon. Kuid veel teiseltki poolt allub õppematerjal ilmavaatelistele mõjudele. G. Kerschensteineri tuntud põhiaksioomi („Inimese harimine on võimalik ainult nende kultuurvarade kaudu, mille vaimne struktuur on täiesti või osaliselt adekvaatne individuaalse psüühi struktuurile”) põhjal õppeainete haridusväärtus oleneb sellest, kui palju nad leiavad kasvandikus vastukõla. Kõige tõelisemadki tõed võivad jääda mõjuta, kui nad tulevad „teisest maailmast” kui kasvandik, kui nad ei leia kontakti tema ilmavaatedispositsioonidega.
Sedasama võime öelda ka õpetaja kohta. Püüdku õpetaja olla nii erapooletu kui tahes, oma tõelist isiksust ja sellest olenevat ilmavaadet varjata ning selle mõju ära hoida läheb tal vaevalt korda. Me ei tohi seda nõudagi, sest teame ju, et just kogu oma isiksust mängu asetades, õpetaja tõuseb tunniandja seisukorrast kõrgemale – oma kasvandike juhiks. Prof. Hans Freyer, silmapaistvaid vaimuteadusliku mõtlemisviisi esindajaid, oma kõnes Saksi õpetajate esindajate koosolekul 14.-16. apr. s. a. Glauchau’s ütles väga õieti, et „ilmavaate jõud pole tõepoolest millegagi asendatav. Ainult seal, kus õpetajal julgust on oma ilmavaateks, on kasvatus võimeline kestvamalt mõjutama”. Ent nagu parimgi juht jääb mõjutuks nende suhtes, kellega tal puudub hingeline kooskõla, nii ka õpetaja kasvatav mõju pääseb täiel määral maksvusele ainult nende kasvandike juures, kellega teda ühendamas vaimuhõimluse sidemed. Tõsi küll, need sidemed ei ole, vähemasti ei tarvitse olla, otsekohe ilmavaatelist laadi selle sõna intellektualistlikus mõttes; see on pigemini ühtlane elutunne, mis siin mõlemaid ühendab. Kuid lõppeks pole ju ilmavaadegi muud, kui differentseerunum ja intellektualistlikult fundeeritud elutunne.
Kõige ideaalsem on järelikult säärane juhtum, kus kõik kolm: õppematerjal, õpetaja ja õpilane on kantud ühisest vaimust, ütleksime, ühisest ilmavaatest, nagu see ka tõepoolest esineb neis kasvatusasutustes, kus me võime kõnelda ühtlasest pedagoogilisest stiilist. N. n. „erapooletus” koolis see on läinud kaduma peaaegu täielikult.
Ülaltoodule võib vastu väita ja väidetaksegi, et õpilane, tema elutunne ja ilmavaade pole veel välja kujunenud, järelikult ei saa kõnelda tema suhetest õppematerjali ja õpetajasse, vaid et see alles kujuneb viimaste mõjul. Kuigi isiklikult arvan elutunde suurel määral olevat kui mitte just päritava, siis vähemalt varases lapseeas kujuneva (nagu seda väidab m. s. ka psühhoanalüüs ja individuaalpsühholoogia), ei väära ometi selle vastuväite tõeksvõtminegi eelmist mõttekäiku, sest säärasel juhul õpilase ilmavaate asemele astub tema vanemate oma. Näeb ju iga vanem lapses oma ideaalide teostajat ja oma püüete jätkajat ning püüab teda ka sellekohaselt kasvatada. Suhtub kool oma õppe- ja kasvatustöös neile tema ideaalidele ja püüetele (millesse ta usub, näigu need teaduslikult nii ekslikud kui tahes) vaenulikult või ükskõikseltki, siis on konflikt paratamatu. Ed. Spranger juba varemtsiteeritud teostes (Ihk. 44) kirjutab: „Asi ei ole mitte nii, et ilmavaateid juriidiliselt võib nivelleerida. Kus nad terve jõu ja ehtsusega mõjuvad, seal pole nad mitte, nagu paljud arvavad, võõrad lisandused pedagoogilisele ideele, vaid just selle sisu ja süda. Uus aeg tunneb jälle . . .viimaste (a. o. usulis-ilmavaateliste, A. E.) seisukohavõttude täit tõsidust. Riik toimiks halvasti, kui ta nõuaks, et siin igaüks peaks teisele natukene vastu tulema”. Me võime küll üleolevalt muiata Ameerika ahvi- ja valaskalaprotsesside puhul ja olla õnnelikud, et need võimalikud on siiski ainult Ameerikas, ent kui küsida, mis õigus meil on õpetada ja kasvatada last üsna teistsuguses vaimus, kui seda tahaksid vanemad, siis pole sellele sugugi nii kerge vastata.
Kuid mitte kergem pole vastata, kuidas vältida raskusi, mis tekivad, kui igale ilmavaaterühmitusele möönda õigus oma kooli peale. Kas see ei vii meid tagasi keskaega, asetades õpetuse aluseks teadusliku tunnetuse asemele, ilmavaatelised aabitsad (või kui tahate, nimetage neid piibliteks) ning kasvatuse rajades riikide ja rahvuste ühtlust ähvardavale vastastikusele ässitusele? Ning lõppeks: kui kaugele see ilmavaateline killunemine võiks õieti minna, sest on ju sageli „igal mehel oma ilmavaade”?!.
Pilk mineviku koolivõitlustele näitab, et ilmavaate ja kasvatuse suhe ei leidnud isegi n. n. erapooletu seaduse valitsemisajajärgus ühtlast lahendust, kui palju raskemaks on see muutunud nüüd, kus teadustegi erapooletuse kohale asetatud küsimusmärk. Ses suhtes on vaimuteaduslik pedagoogika, hoolimata väärtuslikest uussaavutustest, mis ta endaga kaasa toonud, meid viinud umbkotti, kust pole kerge leida väljapääsu.
Eriti on seda kriisiseisukorda rutanud endile kasutama kaks suurt ilmavaatelist rühmitust: katoliku kirik ja sotsialistlik töölisliikumine, kujunedes tõsiseks hädaohuks n. n. tolerantsele riigipedagoogikale. Vaatleme igaühe püüdeid ja põhjendusi pisut ligemalt.
Riigikool ja selle kaitsjad.
Need, kes riigis näevad ülimat väärtust, annavad sellele muidugi õiguse määrata kasvatuse sihid ja meetodid. Laps nende arvates ei kuulu vanemaile, vaid ühiskonnale; laste ilmaletoomine ja kasvatamine on ühiskondlik kohustus, mille täitmist ühiskonnal oma organisatsiooni – riigi näol õigus reguleerida. Kuid ka selle õiguse kasutamisega on raskusi. Absolutistliku riigikorra juures küsimus oli kergemini lahendatav. Kus maksev oli hüüdsõna „kelle võim, selle usk”, seal muidugi ei teinud raskusi ka kasvatuse sihtide määramine. Demokraatlikus riigis aga on kõrvuti mõjumas väga mitu erinevat ent üheõiguslikku ilmavaadet igaüks oma kasvatusprogrammiga. Täna on üks võimul, homme teine. Ja kui igaüks neist tahaks oma võimulolekut kasutada oma kasvatusprogrammi absoluutsena pealesundimiseks, siis ei saaks tõelisest kasvatusest olla juttugi, kuna viimase olulisi eeldusi on ühtlus ja pidevus. Seepärast peab riiklik kasvatusideaal piirduma peaasjalikult sellega mis enam-vähem kõigile ilmavaadetele on ühine, n. n. üldrahvuslikuga, üldkultuurilisega. Praeguse ühiskonna kaugeleulatuva klassilise ja ilmavaatelise differentseerumise päevil seda „kõigile ühist” pole tõepoolest mitte just palju ning sellepärast kõik riigipedagoogilised sihimäärangud (näit. G. Kerschensteineri oma, v. tema „Begriff der staats-bürgerlichen Erziehung” ja „Theorie der Bildung”) jäävad aga väga üldisteks ja ebamäärasteks. Neis valdkondades, mis alluvad ilmavaatelisele differentseeruimisele, riiklik pedagoogika peab olema tolerantne, ühevõrra salliv kõigi erisuunade suhtes.
Kas ja kuidas on see võimalik, kui õppematerjal, õpetaja ja õpilane on ilmavaateliselt tingitud?
Tolerantse riikliku kasvatuse pooldajad põhjendavad oma seisukohta pedagoogika autonoomsusele. Kõiki kasvatustegureid vaadeldakse kasvava ja areneva isiku – lapse ja nooruri seisukohalt. „Kasvatus annab kultuuri edasi mitte kui valmis omandust, mida võimuga peab kaitsma, vaid kui jõudu, mille abil nooruse vabaltkasvavad jõud tulevad viia oma vormi omamisele”, kirjutab prof. Hans Freyer. Mitte valmis vorme ei tule noortele peale suruda ega sisse tuupida neile objektiivsete väärtuste kindlaid skeeme, vaid arendada nende jõudu ja võimeid isetegevuseks, endakohaseks otsimiseks ning leidmiseks. Õpetaja esitab kasvatustöös küll oma ilmavaadet, kuid mitte kui lõplikult valmis olevat, mida vaja peale sundida, vaid kui alatasa kujunevat, mida noortel pealetulijail otsekohe kohuseks on omalt poolt täiendada, muuta, edasi arendada. Õpetaja, üldse kool, on vahemees tänase ja homse vahel. Ise esitades tänapäeva, tänast ilmavaadet (mõnikord kahjuks küll eilset ja üleeilsetki, ja siis on lugu selle vahetalitusega pisut täbar!), ta peab kaasa aitama homse sünniks. Juba Kant teatavasti hoiatas noorsugu kasvatamast tänase ühiskonna jaoks, kuna ta tegevusväli tõeliselt on homses. Ja oleks tõepoolest õnnetus, kui kasvatus piirduks ainult tänapäeval esinevate küsimusasetustega ning nende tänapäevastes lahenduskatses näeks midagi lõplikku, igipüsivat, ainuõiget. Kool peab õpilasi kasvatama „riigi, ent mitte partei, teaduse, ent mitte süsteemi, religiooni, ent mitte konfessiooni jaoks”. (Nohl).
Sellelt seisukohalt vaadates oleks õnnetus, kui mõni olevikuvõim või ilmavaateline rühmitus kooli teeks omade traditsioonide paljaks jätkajaks ning oma väärtussüsteeme püüaks kasvavale põlvele valmina ja ainuõigena peale sundida.
Teiselt poolt aga võib tekkida kahtlus, kas selline autonoomne pedagoogika ei upu ääretusse relativismi. Nooruri vabaltkasvavaid jõude oma vormi leiutamisele saame juhtida ikkagi ainult sel teel, et me viime tema kokkupuutesse juba valmis kultuurvaradega. Kui nendeks ühes tunnis on ühed, teises aga koguni teised (mis sihiteadlikku valikut võimatuks tegeva ilmavaatelise tolerantsuse juures on paratamatu), siis peame tõsiselt kahtlema, kas sel teel meelsuse ja kindla karaktri kujundamine üldse on võimalik. Kas M. Luserke’l, varem Wickersdorfi, praegu Juisti koolikogukonna juhatajal, pole siiski õigus, kui ta saksa õpetajaskonna koolipolitilisel nädalal Dresdenis 1929. a. kurdab: „Avalik kool on jäänud vaid praktiliste elu polütehnikumiks. Mis temas oli suurejoonelist, suuna andvat, meelsust kujundavat, selle on ta pidanud ära andma usulistele ja teistele rühmitustele.”
Autonoomse pedagoogika südimaiks kaitsjaiks tänapäeval on õpetajad. Nemad on aastakümneid pidanud võitlust kooli vallutanud ja uuesti vallutada püüdvate välisvõimudega, ning jätkavad seda tänapäevgi.
Saksi õpetajate esindajad alles hiljuti oma koosolekul (14.-16. apr. s. a. Glauchaus) deklareerisid: „Saksi õpetajate Ühing näeb vabas, kirikuist ja parteidest rippumatus ilmalikus koolis parimat tagatist noorpõlve kasvatamisel riigikodanlikule ja ilmavaatelisele küpsusele.” Samale seisukohale asus peale pikki kaalutlusi ka ülesaksamaaline õpetajaskonna koolipolitiline nädal Dresdenis läinud aasta lõpul, ning pole kahtlust, et õpetajaskonna enamik peaaegu kõigis maades asub samasugusel seisukohal.
Kool ja sotsialistlik töölisliikumine.
Sotsialistlik liikumine kaua aega on olnud õpetajaskonna tugevamaks liitlaseks võitluses pedagoogika autonoomsuse eest. Isegi veel 1925. a. Saksa sotsialistlike erakondade liitumise puhul vastuvõetud Heidelbergi programmis öeldakse: „Avalikud ettevõtted kasvatuse, kooli, hariduse ja uurimistöö alal on ilmalikud. Tuleb võidelda igasuguse avalik-õigusliku mõjuavalduse vastu neile ettevõtteile kiriku, usu- ja ilmavaateühingute poolt.” Ja küllap vist peaaegu kõigi maade sotsialistlikud erakonnad ametlikult asuvad veel samasugusel seisukohal.
Mida enam sotsialistlik liikumine hakkas kasvatusküsimuste vastu huvi tundma (kaua aega ta nende suhtes oli üldse ükskõikne, vähemalt niipalju, kuipalju need polnud otseses ühenduses võitlusega katolitsismi vastu), seda enam hakkas ta aga kõrvale kalduma sellelt seisukohalt. Eriti tugevat mõju ses suunas avaldas sotsialistliku noorsooliikumise tugev esilerünnak, kuna see, olles vastolus pedagoogika autonoomsuse põhimõttega, sundis vanemaidki parteijuhte selle üle ligemalt järele mõtlema. Selle järelemõtlemise tulemuseks on järjest kindlamaks kujunev oma sotsialistlik kasvatusprogramm ning järjest tugevamaks muutuv püüd selle teostamisele.
Selle uue suuna üheks silmapaistvamaks esindajaks võime pidada prof. Max Adler’i, kes ka muidu on tänapäeva sotsialistliku liikumise tugevamaid teoreetikuid. Kui eriti rõhutada ühiskonna jagunemist klassidesse ja selles näha ajalugu määravat tegurit, siis jääb üldrahvusliku, üldkultuurilise ideestiku valdkond võrdlemisi kitsaks, klassidevaheline vaen ning võitlus teeb aga tolerantse olemisegi kasvatuses raskeks. Selles mõttes kirjutab M. Adler: „Tõepoolest on iga kasvatuse ja hariduse sügavamaks oluks, et ta üldse ei saa olla erapooletu, kuna ta pole paljas vorm, kuhu võib valada millist tahes sisu, vaid mõjuv jõud ühiskondlikus arengus. . . Mis tavaliselt kannab erapooletu kasvatuse nime, on emb-kumb, kas naiivne usk, mõttetu traditsionalism või veel sagedamini varjatud, ent väga kindel seisukohavõtt teatavate sotsiaalsete institutsioonide kasuks või teatavate sotsiaalsete reformipüüete vastu” (lhk. 29). Kuid sotsialistlik kasvatus tahab olla enam kui paljas klassikasvatus. Sotsialistliku ideoloogia seisukohalt ajalooline areng paratamatult viib sotsialistliku ühiskonnakorra juurde, mis on ainukene teaduslikult ja kõlbeliselt põhjendatud inimliku kooselu vorm. Järelikult igasugune kasvatus peaks olema sotsialistlik. „Sotsialistlik kasvatus pole midagi muud, kui kasvatus selgesti tunnetatud sotsiaalsete arenguseaduste vaimus ja nende teenistuses, mis noorsugu tahab teha ka inimsusideaalina paista võiva ajaloolise paratamatuse teadlikuks täideviijaks. Me kõneleme siin teadlikult noorsoost üldse ja mitte ainult proletaarlikust noorsoost”, kirjutab M. Adler (Ihk. 47). Teoreetiliselt (ja võib-olla ka praktiliselt) see ongi teostatud Nõukogude Liidus, kus riik enese ametlikult tunnistanud sotsialistliku ühiskonnakorra kandjaks ning, kogu kooli monopoliseerides, selle rakendanud sama idee teenistusse. Põhiseaduse (1923. a. redaktsioon) § 35-das öeldakse: „Kogu kooli töö ja elukorraldus peavad olema juhitud põhimõttest kasvatada õpilastes proletaarlikku klassiteadvust ja sellekohaseid instinkte ning nende teadvuses esile kutsuda kõigi töötavate kihtide ühistunnet võitluses kapitaliga. Peale selle tuleb õpilasi ette valmistada kasulikuks loovaks ja sotsialistlikuks tööks”.
Demokraatlikes maades sotsialistlik liikumine on siiski ainult üks teiste omataoliste ilmavaateliste liikumiste hulgas. Et just temal oleks patent teaduslikkuse ja kõlbluse peale, selles kahelda on vastaseil samasugune õigus, kui pooldajail uskuda. Sellepärast jääb sotsialistlik kasvatusideaalgi siin ikkagi vaid ühe ilmavaatelise rühmituse omaks. Kuid demokraatlik riigikord annab võimaluse seda seesugusenagi erainitsiatiivil teatud piirides teostada. Ning iga aastaga järjest enam on vastavad organisatsioonid hakanud seda võimalust ka kasutama, ühelt poolt selleks, et vältida töölisnoorsoo kodanlikustamist n. n. tolerantses, tõeliselt aga ikkagi kodanlises koolis, teiselt poolt – et arendada ja kasvatada töölisnoorsoos klassiteadlikku sotsialistlikku vaimu. Praegu teostub see enamikus Kesk- ja Lääne-Euroopa mais kahel teel: sotsialistliku noorsooliikumise ja lastehoolduse org-ide kaudu. Sotsialistlik noorsooliikumine, millele partei juhtivates ringkondades alguses (läinud sajandi lõpul) suhtuti väga skeptiliselt, on tänapäeval saanud mitte ainult parteile väga arvurikka järelkasvu soetajaks, vaid on hakanud isegi kogu ideoloogiat omalt poolt mõjutama. Viimaseil aastakümneil sellele lisaks on tulnud n.n. „lastesõprade” (Kinderfreunde) liikumine, mille ülesandeks ühelt poolt hoolekanne töölislaste eest, teiselt poolt nende kasvatamine sotsialistlikus vaimus. Kesk-Euroopas see liikumine viimaseil aastail on omandamas väga laiaulatuslikku ja suurejoonelist ilmet, kujunedes tõsiseks hädaohuks tolerantsele pedagoogikale. Teataval määral seisavad ka tööliste spordi-, kunsti- ja teadusorganisatsioonid kasvatuse teenistuses, täiendades ja jätkates seda, mis eelmainitud org-ides alustatakse.
Nähes, et seesuguseis koolist lahus teotsevais org-ides sotsialistlik kasvatustöö siiski jääb teatud määral poolikuks, on tehtud algust isegi puht-sotsialistlike koolide asutamisega. Saksamaal selleks on ellu kutsutud eriline organisatsioon – Vabade Kooliühingute Liit (Bund der freien Schulgesellschaften), mille ülesandeks seesuguste koolide asutamine. Mainitud org-i programmis öeldakse: „Saksamaa Vabade Kooliühingute Liit on ilmaliku kooliliikumise organisatoorne kandja. Oma võitlustes ilmaliku kooli pärast ta läheb käsikäes klassiteadliku proletariaadi võitlusrindega ning tunnistab sotsialismi nõuded oma kohta siduvaiks. Võitluses nende nõudmiste pärast näeb ta oma ülesannet ilmaliku kooli kindlustamises ja ülesehitamises, mille kasvatus- ja õppetöö sisult ja meetodilt tuleb rajada materialistlik-teaduslikule alusele. . ,”
Millistele tulemustele selle org-i tegevus viib ja kui laialdaseks see paisub, tuleb esialgu alles ära oodata, kuna praegu on selle kohta enneaegne otsustada.
Katoliiklik koolipolitika.
Samale tulemusele, kuigi teistsuguste põhjendustega, on juba palju varem jõudnud kiriklikud org-id. Kunagi olles kasvatusalal ainuperemehed, nad vahepeal on palju oma eesõigustest kaotanud, kuid viimasel ajal, kasutades soodsamaks muutunud pinda, asunud suure südidusega allesjäänud positsioone kindlustama ning kaotatuid tagasi võitma. Erilist aktiivsust sel alal avaldab katoliku kirik, olles ühtlasi ka organisatsioonilt tugevam. Pole ju katoliku kirik kunagi piirdunud ainult pühapäevajutlusega, vaid palju sügavamale, kui näit. protestantlik, lõiganud inimelu mitmekesistesse aladesse ning seega säilitanud kontakti laiade rahvahulkadega.
Praegu ta nähtavasti enam ei hellita lootusi ainuõigena ilmavaatena pääseda mõjutama kogu riigi- ja kasvatuselu. Selle asemel ta pöörab peatähelepanu oma liikmete järelkasvu mõjutamisele erainitsiatiivil korraldatud kasvatusasutuste kaudu. Riik tema arvates on üldse ainult kolmanda järgu kasvatusvõim, mille ülesanne kiriku ja perekonna initsiatiivi hõlbustada ja täiendada. Kõige eksaktsemal kujul katoliku kiriku kooli- ja kasvatuspoliitilised põhimõtted kajastuvad hiljutises (31. dets. 1929. a.) terveni sellele küsimusele pühendatud paavst Pius XI entsüklikas. Selles põhjendatakse uuesti kiriku õigust kasvatusele, esiteks, Kristuse sõna abil „Minge ja õpetage kõiki rahvaid…”, teiseks, kiriku üleloomuliku emaõiguse abil. Kirikul olevat mitte ainult „vastuvaidlemata õigus, vaid ka kohus oma laste – usklike – kasvatuse üle valvata, olgu era- või riigiasutustes, ja mitte ainult seal antava usuõpetuse üle, vaid ka kõigi teiste ainete ja korralduste suhtes, mis on ühenduses usu ja kõlbelisusega.” Kiriku kõrval esmajärguline õigus kasvatusele on perekonnal. Laps kuulub enne kõike perekonnale ja alles siis riigile. Selle põhjenduseks paavst võtab appi m. s. Ameerika Ühendriikide kõrgema kohtu seletuse (1925. a.), kus öeldakse: „Laps pole mingi paljas riigi omandus. Need, kes teda toidavad ja juhivad, omavad õiguse ja ühtlasi kohustuse teda kasvatada ja oma ülesannetele ette valmistada.” Riik, paavsti arvates, võib küll nõuda, et kodanikud saavutaksid oma intellektuaalses, kõlbelises ja füüsilises kasvatuses teatud arenguastme, kuid tal pole õigust peale sundida kõigile ühtlasi kasvatusvorme. Riigi ülesanne on kiriku ning perekonna kasvatustööd ainult täiendada ja hõlbustada, sellekohaseid ettevõtteid rahaliselt ja juriidiliselt toetades, ning ainult seal, kus neist ei jätku, omi koole asutada. Isegi puht-riigiteenistuslikus kasvatustöös, nagu sõjaline ettevalmistus, ei tohi riik kiriku ja perekonna õigusi rikkuda ega kitsendada. Ent ometi – „ajalugu on tunnistajaks, kuidas riik just praegusel ajal Looja poolt perekonnale antud õigusi kitsendas ja kitsendab.” Edasi kurjustab paavst selle üle, et noorsoo kehaline kasvatus riikide poolt on surutud militaristlikku vormi ja sageli on kantud rahu vaenulikust „liialdatud ja valest” natsionalismist. Pedagoogiline naturalism, mis kogu kasvatustöö rajab inimeses peituvatele loomulikele jõududele, olevat ekslik, samuti kui koedukatsioongi. Katoliiklastel keelatakse saata omi lapsi ilmalikesse ja interkonfessionaalsetesse koolidesse. Isegi selline simultaankool, kus katoliiklastele usuõpetus küll on eraldi, kuid muu õpetus toimub koos mittekatoliiklastega ning mittekatoliiklike õpetajate juhatusel, ei olevat loomulik. „On tarvis, et kogu õpetus ja kooli ülesehitus – õpetaja, koolikord ja õpperaamatud kõigis aineis kiriku juhtimisel ja tema emaliku järelevalve all oleksid kristlikust vaimust läbi imbunud, nii et religioon tõepoolest oleks kogu kasvatustöö aluseks ja tipuks, kõigil selle astmeil, mitte ainult algkoolis, vaid ka kesk- ja ülikoolis.”
See entsüklika juba oma stiililt ja toonilt on karakteerne näide puht-ilmavaateorganisatsiooni võitlus- ja mõtlemisviisist. Küsimused, millele meie tavaliselt oleme harjunud otsima vastust teaduslikes uurimusis, lahendatakse siin puht-autoritatiivselt ja apodiktiliselt, ainult oma usule põhinedes, ehk olgu siis, et põhjendamisel appi võetakse mõningad kiriku- ja usuisad ning tsitaadid piiblist. Kuid me eksiksime, kui arvaksime, et see on paljas žest, paljas deklaratsioon, millel tegelikus elus pole suuremat mõju. Kui vaatleme katoliku kiriku võitlust kooli pärast, siis näeme, et just olevikus sellega kaasa läheb palju üsna tuntud teadlasi ja riigimehi. 1925. a. katoliiklastepäeval endine Saksa riigikantsler dr. Marx näit. kinnitas; „Meie ei tagane juuksekarva võrra oma nõudmistest kooli alal, isegi, kui üldised riigi huvid selle all kannataksid.” (!) Samas mõttes kirjutab Breslau prof. dr. Ziesche (1927. a.): „Paljud miljonid saksa rahvast on ühisel arvamusel, et parem loobuda ühisest riigielust, kui konfessionaalsest kristlikust koolist.”
Loomulikult pole selline rünnak tegelikus elus jäänud mõjuta. Saksamaal, näit., usuliste ringkondade vastuseisu tõttu kuni tänapäevani, hoolimata korduvaist katseist, pole läinud korda läbi viia ühtlast koolikorraldust (kõik sellekohased seaduseelnõud on lükatud tagasi), kuigi Weimari põhiseaduses on see selgel kujul ette nähtud. Selle asemel aga tegelik koolikorraldus järjest enam nihkub konfessionaalsele alusele. Hiljuti avatud Preisi pedagoogilistest akadeemiatestki enamik on konfessionaalsed, katoliiklikus ja protestantlikus vaimus. Paljude riikidega sõlmitud konkordaatides paavstil on läinud korda kindlustada katoliku kirikule mitmesuguseid eesõiguseid, nagu rahalised toetused katoliiklikele koolidele, õigus avalikes koolides oma esindajate kaudu usuõpetust anda ja kontrollida jne. Väga mitmel pool on tegutsemas katoliiklikud kasvatusteaduslikud uurimisinstituudid, eriprofessuurid ülikoolide juures jne., saavutades isegi üsna silmapaistvaid teaduslikke tulemusi.
Seni, kui ilmavaateorganisatsioonidest kooli peale pretendeeris ainult kirik, oli küsimus kergemini lahendatav: vastasrind oli ühtlane ja tugev. Sestsaadik aga, kui ka sotsialistlik töölisliikumine olemasolevates kodanliku enamusega riikides töölisnoorsoo kasvatuses on hakanud taotlema oma ilmavaatelist programmi, on seisukord muutunud tunduvalt raskemaks, seda enam, et n. n. „erapooletu” riikliku kooli teaduslik aluski on löönud kõikuma. Kunas ja millega stee kriis lõpeb, on raske ette näha.
Mag. Al. Elango
Kasvatusest nr. 5/1930