Κirjanduslik ühekülgsus
Rohkem teaduslikku ja õpetlikku kirjandust
KUI meil öeldakse sõna „kirjandus”, siis mõeldakse viimasel ajal selle all ainult ilukirjandust, võõrsõnaga belletristikat, mitte õpetlikku ja teaduslikku kirjandust. Kui kellegi kohta öeldakse, et ta loeb kirjandust, ta harrastab kirjandust, siis saadakse sellest kohe ainult nii aru, et ta loeb luuletusi, näidendeid, novelle, romaane ja nende arvustusi, mitte raamatuid ajaloo, astronoomia, majandusteaduse, filosoofia, usu, eetika, poliitika või ühiskundlike küsimuste üle.
Mis aineid käsiteleb ilukirjandus – jutud, näidendid, luuletused? Väljamõeldud sündmusi ja tundeelu, ainult natuke ka ideid. Tundeelu alal on peaasi armastus, erootika. Seda nõutakse. Jutud, näidendid, luuletused, mis oma sisu peamiseks aineks ei tee seda erootikat, ei jätaks hüvitamata mitte üksi kõiki naislugejaid, vaid ka meie meesarvustajad ei võtaks seesugust kirjandust (s. o. ilukirjandust) kuigi tõsiselt.
Ja seda ilukirjandust – luuletusi, näidendeid, jutte – soovitatakse ja pakutakse meil viimaseil aastakümneil otse pealekäivalt. Meie suuremad kirjastused – Noor-Eesti, Loodus j. t. – ei tee muud kui lasevad iga aasta trükkida üha suuremad virnad luuletusi, eriti novellikogusid ja romaane nii algpäraseid kui tõlkelisi. Sellega võrreldes väga vähe antakse välja õpetlikke ja teaduslikke raamatuid.
Meie kirjanikud viimasel ajal kirjutavad üksteise võidu suuri romaane. Ja milliseid romaane: selliseid, kus erootika esineb kõige peitmatumal ja otsemal kujul. Püütakse üksteist ületada erootiliste „julgustega”.
Üle kogu Eesti kajab rahva vaimlise kultuuri sõprade ja juhtide poolt võimas ja pidev hüüe: Eesti rahvas, loe ilukirjandust, loe võimalikult palju luuletusi, novelle, romaane, käi võimalikult palju teaatris näitlusmänge vaatamas! Loe võimalikult rohkesti erootikat käsitelevat ilukirjandust! Siis sust alles saab asja, siis sa arened, siis sa omandad kultuuri, mis sind edasi viib õitsvale järjele!
Ei ole ime, et selle ilukirjanduse harrastuse on ka meie valitsus omaks võtnud ja püüab seda ohtrasti toetada. Sest kuidas siis teisiti: muidu heidetakse talle ette „kultuuri” puudust ja barbaarsust. Valitsus (ja omavalitsused) toetavad summadega rohkearvulisi raamatukogusid, et rahvas võiks sealt hinnata lugeda saada luuletusi, novelle ja romaane (sest õpetlikke raamatuid sääl kuigi palju ei ole, sest et neid kogu eesti kirjanduses on suhteliselt vähe), ja raamatukogud ka eelistavalt endile hangivad romaane, novelle, luuletusi. Teiseks toetab valitsus ilukirjandust, toetades kultuurkapitali summadega kirjanikke, kes kõik on ilukirjanikud ja toodavad (produtseerivad) luuletusi, novelle, romaane. Seega eesti valitsus võimaldab oma abirahadega eesti kirjanikele kirjutada, kirjastuslaenudega eesti kirjastustele kirjastada, raamatukogude ülalpidamiseks ja täiendamiseks antud summadega eesti lugejaile hinnata lugeda novelle, romaane, luuletusi. Järelikult valitsus püüab kõigiti vastu tulla sellele ilukirjanduse soodustamistendentsile.
Lõppeks veel üks näide ilukirjanduse disproportsionaalsest suurusest nüüdis-Eestis: koolidele kõiki tarvilisi algebra õpperaamatuid ei ole iseseisev Eesti jõudnud soetada, aga poolpornograafiliste romaanide valmistamiseks jätkub raha ja ettevõtlikkust.
Kust tuleb see liig ühekülgne ilukirjanduse harrastamine ja õpetlik-teadusliku kirjanduse väga tagaplaanile jätmine Eestis?
See tuleb kunsti ja estetismi tõstmisest otse haiglaselt tähtsaks ja selle tähtsuse toonitamisest meil Eestis. 19-nda sajandi keskelt kuni 90-ndate aastateni harrastati kogu Euroopas enam teadust ja teaduslikku kirjandust, kuid siis hakkas estetismi huvi esikohale tõusma. Eesti vaimline valimik omandas loomulikult ka selle vaimu, seda koguni tõusiklikult liialdades, nagu see enamasti sünnib noorte kultuuride juures. Sellest estetismi ja kunsti harrastuse vaimust läbitungit ja haarat inimesed – ja seda, nagu öeldud, on peaaegu kogu meie vaimlisem haritlaskond üldiselt – näib nagu hüüdvat eesti rahvale: loe romaane, harrasta kunsti, ja võimalikult rafineerit kunsti, peent ja rafineerit ilukirjandust – siis alles hakkab sul olema kultuuri (kultuur – ka üks ebamäärane ja mõttetu sõna viimasel ajal, ideeline ebajumal paljudele Eestis, millega õigustetakse kõike, ka pahesid ja rumalusi).
Jah: mingu maailm hukka, rafineerigu end eesti rahvas jõuetumaks ja surgu välja, kui ta aga harrastab „moodset” kunsti ja kirjandust ja omandab rafineerit „kultuuri” võimalikult palju lugedes rafineerit ja moodse voolu kohaselt kirjutet luuletusi ja romaane, käies võimalikult palju teaatris vaatamas erootikat ja kunstinäitusil nuditeete!
See ilukirjanduse ja estetismi harrastamine ja soovitamine vaimlise eliidi poolt ei näi mitte olevat jäänud mõjuta eesti rahvasse: viimane hakkab rafineeruma ja „kultuuristuma”: põlgab tööd, ajab luksust taga, püüab kramplikult sammu pidada kõige viimiste Euroopa moodide ja modernitsemistega riietuse, kunsti ja pädagoogika alal, harrastab erootikat, plastikat, korraldab iludusvõistlusi, sureb välja…
Säärane ühekülgne ilukirjanduse ja pealegi moraalses suhtes nii lodeva ilukirjanduse väljaandmine ja harrastamine Eestis on kindlasti liialdus ja omandab juba ühiskondliku pahe ja rahvusliku hädaohu iseloomu.
Kultuur, tõsine, paremaks tegev, edasiviiv, ei seisne mitte üksi erootilises kunstis ja romaanide lugemises, vaid palju enam faktiliste teadmiste, ideede ja oskuse omandamises. Rahvas, kes ainult romaane loeks, jääks lõpuks ometi rumalaks.
Olen viimaseil aastail unistanud intelligentsest ja ideaalsest eesti diktaatorist, mingisugusest eesti Mussolinist, kes oma absoluutse võimuga ühes muude pahedega kõrvaldaks praeguse ilukirjandustõve, seega et ta k ο l m e k s aastaks ära keelaks eesti algupärase ilukirjanduse ilmumise. Tõlkeid võib avaldada, aga
ka ainult neid, mida tsensuur lubab. Sest sama diktaator seab sisse ka väga tarvilise moraaltsensuuri (sest meie ilukirjanikud ja kirjastused ise ei oska ega taha piiri pidada). Kuid ühtki algupärast eestikeelist luuletust, näidendit, novelli, romaani ei tohiks seespool eesti riigi piire avaldada kolme aasta jooksul.
Sellest kolmeaastasest ilukirjanduse keelust ei oleks eesti rahvuskultuurile vähimatki kahju, vaid palju enam kasu. See diktaator ütleks kirjanikele: „Kõik, mida te ja ka kõik lähemate aastate kirjanikud iganes võite kirjutada, on vähe tähtis ja vähe väärtuslik. See on kas ideelis-moraalses või kunstilises suhtes säärane, et parem on seda mitte avaldada.”
Aga, öeldakse, kuidas siis kirjanikud saavad ära elada? Eks selline keeld ole lihtsalt elamisvõimaluse äravõtmine teatavailt inimestelt. Kuid nii ebainimlik ei tarvitseks sellega sugugi olla. Majanduslikuks vastutasuks suurendaks diktaator kirjanikele kultuurkapitali palgad ja toetussummad kahe-kolmekordseks. See oleks ikkagi odavam ja kasulikum eesti rahvale, sest siis jääksid ära paberi-ja trükikulud, mis teoste väljaandmine kaasa tooks, ja see ajaraiskamine, mis eesti rahvas korda saadaks nende lugemisega, ennekõike aga see moraalne kahju ning mürgitus, mida see „elu”-kirjandus sünnitaks. Pealegi mõjuks see kolmeaastane sunduslik „vaikimine” tervendavalt ka kirjanike loomingusse, võimaldades põhjalikumalt ja kõiges ruttamattuses läbi mõtelda, luua ja viimistella oma teoseid. Siis võib-olla mõni alles hakkaks tõsisemalt kirjutama. Mõned teised jälle vahest loobuksid ilukirjanikutsemisest ja siirduksid mingile ühiskundlikult kasulikumale tegevus- ja teenistusalale.
Kui „kultuur” selle all kannataks, siis sellest kindlasti võidaks tõsine rahvuslik kultuur.
*
IGATAHES ilukirjandust ilmub meil disproportsionaalselt rohkesti ja õpetlikku kirjandust liig vähe. Tuleks hakata kirjutama, tõlkima, koostama ja välja andma õpetlikke brošüüre ja raamatuid niihästi erialalise kui üldharidusliku sisuga. Keegi kirjastus peaks avama väiksemate odavahinnaliste raamatute (16- kuni 100-leheküljeliste) seeria, aga mitte novelle (nagu seda on Looduse „Lub”), vaid õppetükke ja populaarteaduslikke kõige erisugusemate teaduslike ja tegeliku elu küsimuste ning nähtuste alalt läbisegi, nagu filosoofia, majandusteadus, eetika, arstiteadus, pedagoogika, loodusteadused, usk, kirjanduslugu, keeleteadus, sotsioloogia, tehnika, sport, tööstus, rahvusküsimus, kunst, kuulsate ja tähtsate inimeste elulood jne.
Siin antagu näiteks rida pealkirju, missisulisi brošüüre see soovitav seeria võiks sisaldada: Rahvusküsimus – Pärandusseadus – õhusõidu ajalugu – Lühike raamatuköitmise õpetus – Eesti metsad ja nende tulevik – Eugeenika – Rahvaarvu küsimus Eestis – Kuulsad tulekahjud – Majanduslikud probleemid Eestis – Buddism – Uued voolud usu alal – Einsteini teooria (selle üle ei ole meil Eestis midagi ilmund) – Psühhoanalüüs – Kas saab elu pikendada – Söömiskunst – Kuidas võõraid keeli õppida – Maailmakeele küsimus – Elu ja surm – Kirjanduslikud voolud – Prantsuse revolutsioon – Kodune veinitegemine – Maailmasõda – Karskusküsimus – Lühike õlletegemise õpetus – Seltskonnamängud – Lühike soome kirjanduse ajalugu (samuti ka eraldi kõigi tähtsamate kirjanduste üle) – Suured viiulikunstnikud – Kas on elu teisil planeetidel – Uusimad teooriad füüsikas – Aja ja ruumi probleem – Väljarändamise küsimus – Homeopaatia – Kihvtid – Suitsetamine ·- Optimism ja pessimism – Teosoofia – Lihavus ja lahjus – Tahte kasvatus – Kas tulevik on paratamatu (determinism ja tahtevabaduse küsimus) – Tõlkimiskunst – Eesti keeleuuenduse iseärasused – Ilulilled – Maakera minevik – Laulmisest ja häälesäädmisest – Mis on unenäod – Eesti rahva puudused – Juudiküsimus – Kino küsimus – Kuulsad põgenemised – Uulitsa pühkimine ja puhastamine – Lühike värsiõpetus – „Kalevipoja” küsimus – Parteivõitlus Eestis – Pedagoogilised modernitsemised jne. jne. jne.
Kui selline seeria kümne aasta pärast on kasvanud mitmesaja-numbriliseks, siis pakub see eesti lugejaile suure valiku ja võimaluse leida seda, mis kedagi huvitab ja mida keegi tahab või vajab lugeda. Pealegi on väga tähtis, et need nii erisuguseid aineid, alu ja küsimusi käsitelevad raamatud oleksid kõik ühises ühise kausta ja välimusega seerias: siis äratavad nad oma rohkearvulisusega ja mitmekesisuse tõttu enam tähelepanu ja meelitavad inimesi rohkem lugema, koguni neid brošüüre, mida muidu ei loetaks, kuna laialipillatuina ja siin-seal eri kirjastusil ja ajakirjus ilmunuina nad jääksid tähele panemata, neid ei teataks pärastpoole otsida ja nad oleksid nagu maha maetud. Seerias aga püsivad nad alati nagu nähtavale panduina ja kättesaadavaina.
Iseendast mõista, et pääle selle väiksemate kirjutuste ja brošüüride seeria peaks meil ilmuma ka paksemate raamatute (200- kuni 700-leheküljeliste) seeria, kus teaduse ja oskuse eri alu käsitellakse põhjalikult ja süstemaatiliselt (keemia, astronoomia, muusika ajalugu, füüsika, filosoofia ajalugu, eri keelte põhjalikumad õpikud, sõnaraamatud jne). Siingi oleks ühine seeria kasulikum ja produktiivsem nii kirjastamise kui lugeja publiku ja hariduse levitamise seisukohalt. Siin on energilisel, intelligentsel ja elujõulisel kirjastusel suur tööpõld ees suurimaks kasuks ja õnnistuseks eesti rahvuskultuurile.
Veel üks soov: neis õpetlikes raamatuis, eriti väiksemate raamatute seerias, tuleks hoiduda raskepärasusest, tarbetumate detailide kuhjamisest, aga ka liig ülirahvalikust lobisemisest ja vesitsemisest. Esitus olgu selge, mõnus, huvitav. Vähe sõnu, palju mõtteid.
*
ÄRGU sellest kirjutusest siiski järeldetagu, nagu oleks nende ridade kirjutaja täiesti eitaval seisukohal igasuguse ilukirjanduse vastu. Sedagi tuleb välja anda, aga ainult head ja mittekahjulikku niihästi kirjanduslooliselt tähtsate teoste kui ka puht ajaviitekirjanduse alalt. Ja et sellele anda osalt ja võimalust mööda teatavat õpetlikku külge, tuleks, vähimalt klassilisemate teoste juure liita mingid lisad autori elulugude ja seletavate märkustega, nagu seda Eesti Kirjanduse Selts mõningais oma raamatuis ja kirjastus „Istandik” oma „Hirmu ja õuduse juttude” seerias on hakanud tegema.
Veel kord: käesolevas kirjutuses on tahetud välja astuda ainult ilukirjandusliku toodangu disproportsiooni ja halva valiku vastu ja õpetliku kirjanduse suurendamist soovitada õige proportsiooni ja tasakaalu saavutamiseks.
Joh. Aavik
Olionist nr. 5/1930