Noore üliõpilase kasvatus.
   Â
Üliõpilaskonna noorenemisega tuleb leida ka uusi kasvatusteid.
 Â
Oleme jõudnud ajajärku, kus enam üldiselt vaikides ei saa mööda minna üliõpilase kasÂvatusest. Seni on see küsimus olnud ainult organisatsioonide sisemine asi ning korraldus. Ei taha kasvatusküsimustega seoÂtud küsimusi ega kasvatust ennast organisatsioonidelt ära võtta sellega, vaid vastupidiÂselt – õhutada selle küsimuse alal süvenemist.
Vist keegi ei taha vastu vaiÂelda tõsiasjale, et üksik üliÂõpilane on praegu palju teiÂsem kui ta oli aastaid, kõneleÂmata aastakümneid tagasi. Kui varemal ajal ülikooli astusid inimesed, siis olid nad läbi teiÂnud juba varem teatava elukooli.
Näiteks ei pääsenud ju iga eestlane keskkooli, veel vähem ülikooli. Need, kes sinna pääÂsesid, olid pärit kas arenenud perekondadest või ise raudse tahte ja edaspüüdmisega nooÂred. Eestlasest keskkooli kasÂvandik oli juba omaette isik, kes teadis, mis temal ees seisab, kui ka seda, millega temal võiÂdelda tuleb. Ka pani perekond ja seltskond tema peale suuri lootusi. Seda enam, et keskÂkooli lõpetanud isik oli, selleaegset hariduslikku tasapinda arÂvesse võttes, suur mees. Kui ta eestlaseks jäi, siis teadis ta ka, et tal ees seisab võitlusväli oma rahva parema tuleviku päÂrast. Ja et need üksikud, kes selleni olid pääsenud, pidid nagu ühiskonna vaate sunnil end ihu ja hingega rakendama ühiskonna heaks tööle.
Kui siis niisugused mehed ja naised astusid ülikooli, siis oli küll ülikooli töö kõrval tähtsaÂmaks eluülesandeks seltsÂkondlik töö. See kasvatas igale tema iseloomu ja üliõpiÂlane oli juba küps inimene, kellel enam-vähem väljakujuneÂnud vaated iga asja peale olid olemas. Kui niisugused mehed ja naised astusid organisatsioonidesse, siis küll selleks, et neid sisemisi äratundmisi nagu karastada ja üheskoos ennast täiendada võitluseks tuleviku pärast.
Ãœliõpilane oli teda ümbritseÂvast seltskonna enamikust oma hariduse ja väljakujunenud ilmaÂvaate poolest juba aste kõrgeÂmal. Ãœhtlasi oli temale sellega peale pandud nagu juhi kohused.
Sellest olukorrast tingituna näemegi oma eelkäijaid peale ülikooli töö alalises ühenduses oma rahvaga ja peaasjalikult ikkagi algatajate ridades ja juhtiÂvatel kohtadel. Sellepärast oli ka organisatsioonides kasvatustöö teisesihiline: omataoliste ühtesulatamine ühiseks pereks ja rahva ühiste asjade ühenõuline ettevõtmine ning läbiviimine.
Jätame seekord loetlemata kasvatusprintsiibid ja töö ülesÂanded ning tehtud töö tagajärjed. Neid on võimalik igal meist leida kroonikates kui ka vanema põlve jutustusis, ka ajaloos.
Millest erineb siis praegune üliõpilane endisest üliõpilaÂsest? Kõigepealt on ajalooliÂsed tingimised hoopis muutunud.
Vabariigi 10-aastane juubelipäev Tartus.
Eesti esimene sini-must-valge – Eesti Ãœliõpilaste Seltsi ajalooline lipp jõuab paraadile.
Ilmavaatelised alused on teise ilme võtnud. Ãœmbruskond on hoopis teine ja haridus meie rahva seas on kõrge. Kõik need asjaolud on loonud kasvavasse noorpõlve uue õhkkonna. Igale inimesele on hariduse saamine võimaldatud. Varemail põlvil sel alal olnud raskused on nagu püÂhitud. On nagu enesest mõisteÂtav, et inimene pärast algkooli lõpetamist astub keskkooli ja sealt ülikooli. See on nagu ette määratud ja raiutud rada, – tarvis ainult tahta ja sa jõuad sinna. Need ülesanded, mis vaÂrem lasusid üksikute haritlaste õlgadel, on saanud nüüd riiklisteks ülesanneteks. Rahvas ise on saanud enda valitsejaks. HaritÂlaskond on paisunud suureks ja kõige selle tagajärjeks on see, et keskkooli vanema klassi õpilasel ja üliõpilasel ei ole enam neid ülesandeid, mis oli varemal põlÂvel. Ãœliõpilase traditsiooniline töö on nagu ära võetud. Ja nüüd ei nähta enam nagu mingit ülesÂannet, ega tööpõldu. Keskkooli lõpetaja on aastatelt noor; suuÂrem osa kasvab ilma sihita ja läheb edasi teiste õhinal klassist klassi ja lõpuks ülikooli. Sellega olemegi kaotanud selle tõsise üliõpilastüübi. Ma ei taha ütelda, et sõna tõsine peaks tabama iseloomult tõsist, vaid seda, et igal oleks peale õppimisülesande veel kõrval ülesÂandeid.
Tean, et nende kõrvalülesannete pärast on selle lehe veerÂgudel küllalt vaidlusi olnud ja leitud, et ega see ikkagi päris üliõpilane ei olegi, kes õppimiÂse ja lõbu kõrval ülikooliaasÂtatel kõrvalülesannetega tegeÂmist teeb. Nii on kõneldud. Aga on ka teisiti kõneldud. Käesolevas artiklis ei tahaks ma kumÂmagi kasuks ega kahjuks kõnelda.  See on eri ülesanne.
Kuid ma tahaksin tähelepanu juhtida praegusele üliõpilasele. Vaadaku igaüks ennast,  vaaÂdaku ka teist. Ja kas siis ei leita, et siin midagi nagu puudub!
Iga aastaga näeme, et üliõpilaskond jääb aastailt nooremaks. Kui nüüd vanemad üliõpilased peavad endale ette seadÂma nende noorte kasvatusküsimuse, kas ei põrka nad sügava hingeelulise vastuoluga kokku ? Õpilane, kes on noorelt, mil ta täitsa väljakujunemata, saanud lahti keskkooli kindlapiirilisest tegutsemisõhkkonnast, tunneb end ülikooli astudes ilma piiriÂdeta ruumis. Ta otsib omale piire, sest piiridega harjumine ei lähe nii ruttu kontidest. Ja kui sa ei leia, mis siis?
Nagu ma eelpool tähendasin, oli endisel üliõpilasel võimalik Uliõpilasolukorda kaasa tuua peale ülikooli töö ka keskkooÂlist pärandatud töö ülesanded rahva kasuks. Ta teadis, kuiÂdas ta end üleval peab pidama, sest ümbruskond, kelle eestveÂdaja ta  oli, vaatas järjest ta sammude ja tegude peale. PraeÂgune põlv üliõpilaskonnast seda ei tunne ja seltskonna vaade praegusele üliõpilasele on ka hoopis teine. Ãœliõpilane on praeÂgu lihtne üliõpilane, kes õpib ja õpib ülikoolis. Ãœhesõnaga: on õpilane ilma teiste ülesanneÂteta.
Tegelikult on selles asjas eksÂlik seltskonna vaade, samuti ka üliõpilase enese vaade oma olukorrale. Ãœlesanded on jäänud selleks samaks, mis nad olid, kuid nende juurde tuleb asuda ainult teiste abinõudega. MuuÂtunud oleme ainult meie ise.
Nüüd – missugused ülesanded jäävad meie omavahelisele kasvatusele?
Minu arusaamise järele ei või ühe mõõdupuuga mõõta aastaÂtelt noore ja vana kasvatust. Siin tuleb vahet teha kasvatusprintsiipides. Kui tegemist on noore üliõpilasega, siis peame kõigepealt pakkuma noorele ka, teatavad raamid, milles ta koduneda jõuaks. Noorel peab raam ümber olema. Muidugi on üliõpilaspõlve kasvatusraam teisem kui keskkooli oma. Noor tuleb uues õhkkonnas koduseks teha. Enne kui temale mingiÂsuguseid ülesandeid anda, tuleb noor murrangu ajajärgust üle kasvatada. Kui sellest üle on kasvatatud, siis alles tuleb tutÂvustada ülesannetega, mis üliõpilasel täita on elus ja seltskonnas. Ãœliõpilaskonna kasvatav põlv peab täitma keskkooli kasvataja ülesandeid veel mõni aeg. Ãœks keskkooli direktoritest, kes ihu ja hingega on süvenenud noorte hingeellu, tähendas jutuajamisel: „praegu läheb õpilane just siis koolist minema, kui ta midagi taipama hakkab ja kus kasvatus nagu alata võiks, siis kui meie üksteistest alles aru hakkame saama.”
Need sõnad määravad vaneÂmate üliõpilaste kohustused noorte vastu. Kui sellest otsast kasvatusega  peale ei hakata, siis viime noore üliõpilase alla, mis mõju ei jäta avaldamata lähema tuleviku peale.
Meie ei ole seni omi kasvatusprintsiipe revideerinud. On jäädud vana korra juurde, kuid tegelik elu näitab, et vana korra juurde jäämine sünnitab meile väga suuri raskusi.
Ka nende juures, kes praeguse üliõpilaspõlve juures endid peaÂvad vanemaks, tuleb omamoodi vastastikust kasvatustööd suuÂrema hoolega teha ja parandada viimaste aastate vigu.     Â
Tahaksin näha, et üliõpilasorganisatsioonide vanemad liikÂmed esmalt oma keskel hakkaksid neid küsimusi arutama ja kui omavaheliselt juba nagu kindlamatele seisukohtadele jõuÂtud, siis need mõtted ja teesisid üle kantaks organisatsiooÂnidevahelisele pinnale, et niiviisi üheskoos leida praeguseaja noore üliõpilase kasvatuserada.     Â
A. P.
Üliõpilaslehest nr. 3/1928