Anton Õunapuu.
Parikaste fotografia Tallinnas.
Anton Õunapuu.
7. nov. 1887 – 2. apr. 1919.
Α. Õunapuu sündis 1887. a. Vändras, Liivoja talus peremehe pojana. Nooreea ja esimesed kooliaastad Vändra algkoolis saatis ta mööda vanemate hoole all. Kuid 14 aastaselt kaotas ta isa, ja edasiharimisele tuli raske vaenlane kallale – vaesus. Heade vaimuannetega poiss pööras peagi enese peale õpetajate, nagu A. Jürgensteini, tähelepanu; neis leidis ta toetust edasiõppimiseks; kooli lõpetamise järel sai ta Torisse vallakirjutaja abiks. Sealt tuli Tallinnasse Krediit-ühisusesse teenima ja hakkas enda haridust õhtukursustel täiendama. Vahepeal sündis väike juhtumine, mis küla vabaduses väljasirgunud nooremehele otsustava, elukutse määrava tõuke andis: pikemas 25 verstalises võidujooksus Tallinna võitis Õunapuu I auhinna. Sest ajast saadik hakkas noormees spordist iseäralist huvi tundma. Olles Kalevi seltsi liige ja juhtudes kord Soome karskuse kongressile saadikuna, ta astus lähemasse suhtlusse sealsete spordi armastajatega, mille tagajärjel kavatsetav edasiõppimine Soomemaa võimlemise asutustes ainult ajaküsimuseks jäi. Kalevi seltsi ainelisel toetusel astus Õunapuu Helsingi ülikooli võimlemise instituuti vabakuulajana, sest tal puudus lõpulik keskharidus. Kuna tol ajal Bobrikovi venestamise püüete tõttu umbusaldus eestlaste vastu Soomes teatavasti osalt põhjendatud oli, võitis Õunapuu peagi, kui lahke seltsimees, üleüldise lugupidamise, millele varajane Soome keele äraõppimine tuntavalt kaasa mõjus. Nagu kodumaalgi, läks õppimine ka Soomes jõudsasti. Suveaja kasutas ta suurema võimaluseni: oli Soome tervishoiu asutustes teadusi täiendamas ja praktika peal, muu seas ühe suve Saima lähedal Rauha sanatooriumis. Ligi 5 aastat elas Õunapuu Soome suguvendade keskel.
Võimlemise instituudi lõpetas ta täie. õigustega ja väga hästi. Peale selle jäi ta veel aastaks ennast pedagoogikas kut-seeksaamile ette valmistama, kus taP alati õnn kaasas käis.
Selle õppeasutuse kava on väga laiaulatuslik; peale üldhariduslike loodusteaduste ainete on pikk rida eriõppeaineid ja praktilisi harjutusi. Õunapuu teadmised hinnati igas aines kõige paremini (magna cum laude approbatur).
Edasiõppimise himu oli õunapuul nii suur, et juba esimese suve vaheajal eksami teel veel „ujumise magistri” aunime omandas. Ka oli ta väga osav masseerimise või soonetasumise kunsti tundja.
Suvel 1913. a. tuli Õunapuu kodumaale tagasi. Siin hakkas elav tegeuvs, Mitme õppeasutuse noorsugu sai tema juhatuse all tervishoidliku kasvatuse: Tallinna linna kaubanduskool (2 aast), Vestholmi eragümnaasium (2 a.), Doomkool (2 a.), Tallinna linna kommertskool (3) ja viimati Tallinna linna reaalkool (üle 3 aasta). Ta elas üle Vene surveaja, enamlaste valitsemise päevad, okupatsiooni võimuaja ja viimati Eesti riigi rajamise vastutavamad eeltööd ja mured. Kõige selle juures ei muutnud ega jätnud ta oma peapüüdeid – vaba Eestit iseseisvusele viia aidata. Kõigi välismõjude peale vaatamata koondas ja arendas igal pool, kui eriteadlane, mitmesuguseid kursusi. Pirital, näit., korraldas ta 2 suve vältusel Kalevi seltsi firma all arvurikkad ujumise kursused, mis omal ajal suurt tähelepanemist enda peale tõmbasid. Viljandis, Pärnus korraldas lühemad rahvuslise mängu ja võimlemise kursused. Eraldi pidas suvel 1917. a. õpetajate kursustel turniharjutusi, siis võimlemise ja mängu harjutusi rahvaülikoolis. Kord juhatas ta võimlemise kursusi Tallinna linna õpetajatele pikendatud hooajal – sügisest kevadeni.
Oli esimene, kes boy-scoute organiseeris. Püüdis keha karastavat mõju ka vanemasse noorsoosse valada, olles Tartu üliõpilaste spordivõistluste žürii liige.
Õunapuu töötas palju ja viljarikkalt ka võimlemise oskussõnade soetamiseks. Mis hea ja Eestile kohane, laenas ta Soome hõimurahvalt. Kord töötas ta sel alal Dr. Kettusega ühiselt.
Juba esimesel Soomlaste (neiu Penttilä ja hra Sirkka) võimlemise kursustel, millest enne ülikooli astumist Õunapuu osa võttis, hakkasid talle vennasrahva laulu- ja ringmängud meeldima. Osalt selle arvesse tuleb panna ta esimene kirjatöö: „Soome-Rootsi laulumängud.” Tema artiklid mitmes pealinna ajalehes, tema vaimne juhatus noore boy-scoutide käsikirjalises häälekandjas ja viimati tema suurem teos: „Scouti käsiraamat”, mis I andes täitsa trükivalmis sai, huvitavat ning meie kooli ülesehitamise ajal tarvilisemat materjali käsitas), – tõotasid tema vaadetele kindlat maksmapanemist.
Iseäranis õnnestavaks tuleb lugeda Õunapuu pääsemist Tallinna reaalkooli õpetajaks. Seal tuli tal ka vanemate klasside õpilasi juhatada. Olid segased ajad, kuid Õunapuu leidis oma tööle sisu, mis õpilasi kaasa kiskus. Toimetati tasa ja targu kõiksugu survete peale vaatamata, vanemad äravalitud õpilased julgesid tundidelt kaduda – ja ühes nendega ka Õunapuu. Kus nad olid, mida toimetasid, jäi nende saladuseks. Neid usaldati ja nad ei petnud. Kui ööl vastu sakslaste sissetulemist enamlaste verejanulised salgad laevadelt linna pöörasid, et „vähemalt 600 äraneetud buržuil kõrid läbi lõigata”, siis leidsid nad mannermaale astudes ootamata 43 õpilast eest ja olid sunnitud, surnuid maha jättes, kabuhirmus põgenema. Võitjate hulgas õli palju õunapuu Õpilasi.
Kuid suurem isamaaline teenus on Õunapuul see, mis ta Kalevlaste malevas korda saatis. Tema oli seal maleva ülema, Tõnsoni parem käsi. Tehnilise roodu pealikuna tõstis seal meie sõdurite ettevalmistuse mitmevõrra suuremaks, kui vaenlasel. Ta oskas sütitada, kaasa kiskuda. Algatusrikas, oli ta oma kangelastega tihti kõige raskemates kokkupuutumistee enamlastega. Ühe niisuguse vägiteo juures sai ta Järvekülas jaanuarikuus 1919. a. korraga kaks rinnahaava, käest läbilastud ja kaelast kuuliga riivatud. Et seltsimeestele oma haavamisest mitte märku anda, läks seljataha lähemasse talusse, kus 3 noort Eesti talutütart laua taga õmblesid. Palus käehaava, mis palju verd jooksis, aidata kinni siduda. Keegi ei aidanud: talu oli enamlik. Õunapuu nõrkes ära. Kui teda sanitaar viimaks verelombi seest üles leidis, siis olid tal mõlemad suure väärtusega revolvrid ära varastatud! Sidumisele minnes laulis isamaa laulu ja vaikis arsti nõudmisel: kuul oli rinnust läbi läinud. Oma abikaasa, kellega ta alles poole aasta eest abiellu heitis, võttis vastu lausega: „Kui terveks saan, lähen jälle.” Ja ta täitis oma sõna. Tugev organism paranes mõne nädala jooksul. Veel ei olnud rohke verekaotamise tagajärjed arstitud ja puhkeaeg möödas, kui Võru poolt, kus Kalevi maleva võitles, rahutud teated hakkasid tulema. Õunapuu sõitis julgustama. Oli tarvis Setumaad vabastada. Ööl vastu 2. aprilli sunniti vaenlane Petseri eelsest külast lahkuma. Pealik Õunapuu sõitis kaaslastega ette seisukohta selgitama. Seal kostsid paugud, ja ta seltsimeestest mitu langesid, kuna ta enese all hobune tapeti. Kui osav kütt, kelle trehvavast kuulist vaevalt eluga pääsed, hakkas ta vaenlast otsima, kes arglikult paeauku enese ära peitnud. Uus pauk, ja kuul tungis seljatagant rinda, aorti läbi lüües. Surm oli silmapilkne.
Nii kell 1 lõunal 2. aprillil lõppes Õunapuu lühike elu. sel ajal, kui tast isamaa kõige enam lootis.
Kadunuga läks hauda põhjalik asjatundja alal, mis Eesti koolis tähtsa) koha on omandanud.
Seltskond, noorsugu, nagu välgust tabatud, tõusis Õunapuu surmasõnumi puhul ärkvele. Leinarongi vastuvõtmine ja ärasaatmine Tallinnast kadunu sünnipaika, nagu avas silmad mitmele, kelle me kaotame.
Vara hommikul, teisipäeval, 8. apr., jõudis Õunapuu põrm Lauri jaama, kust ta hobustega läbi Vändra alevi Liivoja talusse viidi. Alevi Spordi- ja Tuletõrjujate seltsid valmistasid suurepärase vastuvõtmise, mis tol ajal iseenesest suur sündmus oli, sest enamlaste hirmusurve järele oli mõtte ülesvõtmine, esimese suurema Eesti sõdurile matust teha, juba silmapaistev tegu. Väga liigutav oli kohalike haritlaste oma kokkuseatud laulude ettekanne.
Liivoja talust viidi puusärk Vändra kirikusse ja sealt surnuaiale. Matmist toimetas kirikuõpetaja Nuudi kohaliku preestri, seltside, laulukooride ja haritlaste kaastegevusel. Muu seas haua ümber olid: Tallinnast – rahvaülikooli esitaja, õpetajate seltsi esitaja, „Ühistöö” asemik, boy-scoutida esitaja, linna reaalkooli, poeglaste kaubanduskooli, kommertskooli, kunstkäsitöö kooli esitajad, reaalkooli lastevanemate asemik ja direktor. Vändrast: Spordi seltsi tegelased, tuletõrjujate selts, kurttummade kool, haritlased ja rohkesti rahvast.
Hauda sängitamine sündis 9. aprillil kell 4 p. 1. Ilm oli ütlemata ilus, mis isamaaliste hauakõnede muljet süvendas.
Kõige selle toreda matmise tseremoonia – kõnepidamise, tunneteavaldamise, isamaaliste lubamiste ja tööstuste peale vaatamata on seltskond kangelase Õunapuu haua täiesti unustanud. Isegi risti ei ole.
Nii puhkab isamaa mullas tõotusrikkam Eesti noorsoo virgutaja, seltskonnategelane ja palavam isamaalane.
Tallinna Eesti Õpetajate Selts.
*
Inimese mälestuseks.
Anton Õunapuu oli üks neist, kes läks uusi radu otsima. Pidi julgust olema astuda õppeasutusse, mille kohta kodumaal veel mingit ettkujutust ei olnud ja mille kohta ei võinud ette näha, et tema lõpetaja tulevikus võiks haljale oksale jõuda. Õunapuu riskeeris. Kõikide tundemärkide järele otsutades ei olnud siin mõne moeasjaga tegemist, vaid oli sisemine tung tundma õppida seda ala, mille peale nii vähe rõhku pandi, jah isegi põlati.
Juba aastasadade jooksul korrati lauset „mens sana in corpore sano”, kuid sagedasti, nagu pilkeks.
Igakülgse arenemise asemel, mida noorsugu oli õigustatud vanemalt põlvelt saama, painutati ta ikka kangema ja kõvema vaimse dressuuri alla. Pandi rõhku ainult Hinge peale; keha aga vaadeldi, nagu juhuslikult valmistatud ülikonda, millel on küll ülesandeks olla eluavalduste koondamise aluspinnaks, millel aga selle peale vaatamata ei ole iseäralist tähtsust; sagedasti leiti, et keha vaimsele arenemisele isegi takistuseks on.
Ühelt ja teiselt poolt tõusis tugev vastuvool sellele ühekülgsele kasvatusele. Seati kasvatuse ülesandeks vaimselt ja kehaliselt terve inimese kultuur. Õunapuu oli meil üks esimestest, kes sellest voolust aru sai; ta oli aga esimene, kes meil füüsilise kasvatuse eest hoolitsemisele, sellega siis harmoonilisete kasvatusele põhja pani. Ta ei olnud uute süsteemide loojaks – selleks oli ta elu liig lühike; ta oli aga elava mõtte vaimustatud ja mõjukas laialikandja.
*
1913. a. suvel nägin Õunapuud esimest korda. Ta esines kui tagasihoidlik ja äärmiselt viisakas noormees. Esimesel silmapilgul tundus, nagu oleks see viisakus isegi üleliigne. Hiljem nägin, et see Õunapuu kasvatuse ja distsipliini tähtsam osa oli. Ta oli ühteviisi viisakas võõraste ja tuttavate, vanade ja noorte vastu. Temaga üheskoos töötades nägin, kuidas ta õpilaste peale isiklikult just sellega mõjus, et. ta nende vastu viisakas oli, neis igas ühes alati isikut nähes.
Õunapuu oli Soomest tagasi jõudnud ja tuli Tallinnasse vaatama, kas oleks kuskil võimlemise õpetaja kohta saada. Tol ajal valitses kehalises kasvatuses sõjakas toon. Võimlemise asemel korraldas Vene valitsus sõjaväelise korra õpetamist. Asja juhtideks olid ohvitserid, kes õpilastega harilikult samuti ümber käisid, kui nad seda olid harjunud kasarmutes soldatitega tegema. Kooli sattus sisse valjus, karmus ja kasarmu õhkkond.
Selle kohta võttis Õunapuu jutus seisukohta. Ta seletas, et tahab võimlemise õpetamist seada aluseks noore inimese arenemisele; ühtlasi tahtis ta vähendada moodsaks saanud sõjalise kasvatuse mõju.
Sügisel asus Õunapuu Tallinnasse linna kaubanduskooli võimlemise õpetajaks. Muidugi tuli ka temal mitmeti käia kindlasti ettekirjutatud teedel, kuid vahe Õunapuu meetodi ja hariliku turnimise õpetamise vahel tuli varsti avalikuks. Samal aastal oli „Estoonias” kaubanduskooli õpilaste pidu, mille tähtsamaks osaks võimlemise harjutused Õunapuu juhatusel olid. Ehk siin küll ainult väikest osa suurtest kavatsustest pakkuda võidi, avaldas see osavõtjate peale siiski ühist mõju. Mindi koju tundmisega, et võimlemine ei ole toore jõu, vaid tervise, osavuse ja ilu kultiveerimine.
*
Pärast tuli Õunapuud aastate jooksul mitmel puhul näha. Nägin teda scoutide organiseerimisel. Seesama viisakus, asjalikkus, tõsidus, ilma mingisuguse surveta tema enese poolt. Noored rakendati väikesi ülesandeid täitma, nad tegid seda, nähtavalt tundes, et see on ettevalmistuseks suurele elu võitlusele.
Kaks kolm aastat pärast seda nägin samu õpilasi lahinguväljale minemas ja sealt tagasi tulemas. Üleüldine mulje oli kõigil ühine. Meie noored mõistsid ilma kaebamata raskusi kanda, julgesid julged olla ja surmale silma vaadata. Paljude nende kasvatamises oli Õunapuu oma osa töötanud.
Mitte ainult koolis, vaid ka,mujal oli ta kasvatajaks. Ma arvan, nii mõnelgi kursustest osavõtjal on meeles need õnnelikud tunnid, mil Õunapuu juhatusel spordiharjutustest osa võeti. Mul tulevad meele Tallinna rahvaülikooli võimlemise harjutused 1917. a. suvel. Meid oli kirju kari – naisterahvaid ja meesterahvaid, 13 kuni 53 aasta vanuseni, kuid meid kõiki ühendas see tõsine töö, mida tegime ja mille hingeks oli Õunapuu. Kõik oli siin ühetasa tähtis ja tarvilik: köie venitamine, reas käimine ja võidujooksmine.
Õunapuu suutis elustada ja sisukaks teha ka kõiki teisi rohkearvulisi era- ning õpetajate kursusi, mida ta korraldas,
*
1917. a. revolutsiooni algul oli tarvis korralageduse ärahoidmiseks jõude organiseerida. Tallinnas asusid inimesed vabatahtlikult kokku ja korraldasid miilitsa. Ilma pikema kahtluseta võttis Õunapuu 5. jaoskonna miilitsakomissari kohustused oma peale.
Ta sai oma uute ülesannetega hiilgavalt toime. Miilitsameeste usaldus tema vastu kasvas iga päevaga. Oli silmapilke, kui nad Õunapuud tahtsid miilitsa ülemaks valida. See ei tulnud aga sugugi demagoogilistest võtetest, vaid sellest, et ta ka miilitsinääride peale kasvatavat mõju avaldas.
Käisin teda mõnikord jaoskonnas vaatamas. Võrdlesin imestusega miilitsa ruume endise politseijaoskonnaga. Viisakus, puhas õhk, isegi lilled laudadel. Õunapuu seletas, mehed olla ka suitsetanud, kuid nähes, et tema seda ei tee, on nad toas suitsetamise järele jätnud.
Miilitsas oli Õunapuu koolitöö kõrval. Muidugi kannatas selle all kool, sellepärast loobus Õunapuu ka mõne kuu järele sellest tegevusest, nii pea kui olud lubasid.
*
Õunapuu käis alati otsitult, korralikult riides. See ei olnud temas edevus, vaid üks osa inimese kultuurist, mille edustaja ta oli. Samuti oli ta alati heas tujus ning mõistis seda ka teistele edasi anda. Meie seltskond on ju, nagu teada, sisuliselt sagedasti õige tühi. Pidudel ei mõisteta rõõmus olla, kuid ühtlasi ei tehta selle juures ka midagi tõsisemat. Seal oli Õunapuu otsitav isik. Varsti pandi terve seltskond tegevusesse; koosviibimine muutus lõbusaks olemiseks, millest jääb kauaks ajaks kõige parem mälestus.
Rõõmus optimism käis Õunapuuga alati kaasas, isegi kõige kriitilisematel silmapilkudel. Tahtmata küsisid, kas see mitte liialdatud ei ole. Kuid tema viimane samm, kus ta veel poolhaigena lahinguväljale oma kaassõduritele abiks tõttas, näitab, et siin haruldase elurõõmsa julgusega tegemist oli.
Õunapuu oli läbi ja läbi kunstnik; ta mõistis elust seda leida, mis ilus ja loov. Kahju, et meie selle iseloomu lõplikku arenemist näha ei saanud.
*
Vististi ei tea seda igaüks, kuidas väikesed l a p s e d Õunapuud armastasid. Kannatamatalt oodati tema tulekut. Kellelgi ei olnud seda osavust lapsi mängides kõrgele õhku hüpatada ja siis kinni püüda, nagu tema seda tegi. Pealtvaatajad vanad inimesed hädaldasid, et ta lapsed maha pillab. Need aga aina õiskasid ja naersid, teades, et nad Õunapuu julgetes kätes olid.
Need väikesed olid mineval aastal nende hulgas, kes teda viimasele puhkusele saates palavaid pisaraid valasid. Nad ei ole teda veel praegu unustanud, ta jääb neile vist ka edaspidi kättesaamata ideaaliks. Vaevalt leidub veel teist, kes neid nii kõrgele hüpataks, nagu Õunapuu. . .
J. Annusson.
Kasvatusest nr. 6/1920