Liblika lend
MATS MÕTSLANE: LIBLIKA LEND.
JÄMEDAID JOONI IGAPÄEVASEST ELUST. NOOR-EESTI KIRJASTUS, 1927.
Viimasel ajal esineb kirjanduses kaunis tihti üliõpilane: ta on juba igal pool ja ta on väga mitmesugune. „Liblika lend” haarab jälle üliõpilaselusse ja nimelt viimaste aastate tagaseinal, kuigi pole võetud ülesandeks anda iseloomukat kujutlust sellest elust laiemas ulatuses ja üksikasjalikumas sügavuses. On tegemist autoril organiseeritud ja organiseerumatutega, ta koguni rõhutab seda asjaolu, ometi pole siin kuigi suurel määral kajastunud organisatsioonide elu ega pole puudutatud nende tähtsust. Nimetatakse ka mõnel korral loenguil käimist. Üliõpilase teaduslikud harrastused on aga täiesti jäänud kõrvale: kuigi Otto Karotom just eriti ei õpi, ometi oleks ta võinud anda põhjust vihjata üht-teist ülikooli sisemasse ellu. Seda kõike ei saa kuidagi osutada mingi puudusena, vaid olgu öeldud romaani üldiseks iseloomustuseks. Samuti nagu on tunnusmärgiline, et ainult kõrvaline huvi on pühendatud ka suhete eritlusele naistega. Nimetatakse üksikuid vahekordi, esinevad ka mõningad juhtumused, kuid see pole mitte armastussuhete kujutamiseks, vaid teisteks otstarveteks. Näit. on Otto Karotomile nähtavasti küllalt hingesse tunginud Ellen Hahn. Üle saab ta aga pettumusest täiesti kergesti: see vahekord on Otto Karotomi majandusliku olukorra kujutuse teenistuses.
Üldiselt valgustataksegi Otto Karotomi üliõpilaselu tema lõbuelu ja majandusliku olukorra lähtepunktist. Kohaliselt on tegemist restoranidega, urgastega ja teiste sellaste lokaalidega, siis piduõhtute, kohviku, teatri ja tänavaga.
Autor jälgib kaht paralleeli: Otto Karotomi lõbuelu on otsekui liblika lend — kerge, mõtlematu, tujude kirevusest aetud ja teiste mõjudest tõmmatud; tema majandusliku jõu vastupidavus ka kaduv ja üürike nagu liblika eluiga. Minnakse teadmatute tulede sihis, kuid kadu ulatab juba kätt õlale. Nende kahe paralleeli vahel jääb isiku muu vaimne mina enam-vähem kõrvale: ainult veel suhted koduga räägivad mõjuvalt kaasa.
Otto Karotomi liblikalennu põhjustest rõhutab autor seda, et ta hellitatud maast madalast, saades kõike, mis soovis, ning mitte tarvitsedes enda soove piirata raha pärast. Siis ta on tahtnud ikka olla esimene omasuguste seas, sest seda nõuavad perekondlikud traditsioonid. Korporatsiooni sattumist peetakse täiesti loomulikuks ning see ei jäta avaldamata mõju: joomine, igal pool sidemete tekkimine, ennast täispuhkumine, pealt silutuks tegemine, kuid vaimne pehkimine ja kõdunemine, nii et loengutki juba on raske jälgida ja kirjandusest suudetakse seedida ainult Pinkertone. Teiselt poolt rõhutatakse Otto Karotomi nõrka iseloomu: ikka annab ta järele väiksemailegi mõjudele ja tujud need on ostekui võitmatud sõjaväed, kellele tuleb alistuda ja kaasa minna. Nii mureneb elurõõmus poiss, juba on tal kestvad peavalud ning elujõuetus abituses arvab ta nägevat peakolus sõrmi sirutavat ajupehmenemist. Seltskond ümberringi on tõusiklik, kes laiutab ja raiskab end.
Kuigi tahte mannetust on kriipsutatud eriti alla, ometi ei saa väita, et Otto Karotom oleks tahtelage degenereeruv tüüp. Seda ei lase juba oletada kodu: see räägib elujõust — isa on alul kindlaloomuline ja arukas peremees, kes oskab ja suudab korras hoida talu, õde ei lase end millalgi täiesti välja visata rööpast, samuti on terve suguselts romaani algul kujutatud elujõulisena. Ka Otto Karotom ise annab mitmel korral lootusi, et ta paraneb, kuid viimane veksel, nimelt tema välismaale kadumine, et saada täismeheks, jääbki raamatu lehekülgedel lahendamata. Kadule viib üldine tõusiklik tendents enesele lubada kõike, nii et majanduslikud võimed ütlevad üles. Nii ei oleks probleem eeskätt mitte Otto Karotomi vaimses isikus, vaid see siirdub rohkem majandusliku elu olukorrale.
Otto Karotom kui üliõpilane pole mitte haruldane tüüp, kuigi tema saatus pole just igapäevne. Autor on oma tegelase teinud korporandiks ning tegevuse kestes on seda küllaltki rõhutatud ja muust eraldatud. Ehk leidis ta neis tingimustes eneselaiutamise ning varjatud sisemise tühjuse ja vaimsete huvide lageduse kõige loomulikuma. Kuid romaanis tuleb ette üliõpilasi mitte-korporante, kelle juures autor rõhutab, et ta on organiseerumatu: see kaib ka uhkesti ja raiskavalt, tunneb mõningaid urkaid märksa paremini, on armastanud sedasama proua Hahni ja suuremate tagajärgedega jne. Nii siis pole autor teinud sellaste tüüpide lavaks ainuüksi korporatsioone, — see tüüp võib esineda nii mitmes ülikonnas. Kuivõrd sellelaadne üliõpilane on sagedane nähtus, selleks pole meil täpset ülevaadet, kuid kahtlemata on nende hulk küllalt suur, nii et Otto Karotomiga on Mats Mõtslane puudutanud üpris valusat nähtust meie üliõpilaskonnas. Muidugi pole aga säärane tüüp tooniandev: autor rõhutab koguni, et viimasel ajal on korporatsioonideski hakatud nõudma korralikumat elu.
Otto Karotomi saatusele paralleelideks ja tema sisemiste kriiside süvendamiseks toob autor kaks erijuhtu — Ibseni „Tontide“ etendus „Vanemuises” ja lugu Tõrva Eediga. Need on karjuvad näited inimese allakäimisest ja vaimest surmast, kus põhjuseks Otto Karotomi taoline elu. Kui võtta veel ka liblikad vagunis, siis näeme, et autor väga rõhutab oma ideed, tendentsi.
Peategelasega lähimas ühenduses on tema kodutalu saatus — seegi käib alla nagu Otto Karotomgi. Ehkki üheks põhjuseks on üliõpilasest poeg, ometi Altvälja ei lähene katastroofile ainult tema pärast: „Liblika lend” pole lugu tollest, kuidas koolitatud poeg viib kadule isatalu. Kuid Otto ja Altvälja allakäimises on küll ühised põhjused. Aja n. n. modernsus viib Otto tõusiklikule pillavale elule ja kodutalult röövib see tulu: põllumajandus on Altväljal esiplaanil, kuid üldmajanduslikult enam mitte kasutoov. Teiseks põhjuseks on eneselaiutamine: tehakse rohkem, kohustutakse rohkemaks kui seda lubab majanduslik alus. Otto Karotomi saatus oleneb peaasjalikult rahalistest seiklustest. Ja kodus toob kriisi, et pojale on antud liialt palju raha ja et vanaaegselt usaldatakse inimesi, andes neile veksliallkirju.
Neid asjaolusid on rõhutanud autor. Kuid tema kujutusviisist järgneb veel üks põhjus, mida pole kuskil esile tõstetud ega pole tahetudki vist tunnustada: see on ilmsikstulev elujõu väiksus, ehk küll seda on raske oletada eelmise põhjal. Ei suudeta jagu saada raskustest, mis täiesti võidetavad. Teine mees Otto Karotomi asemel oleks elanud rohkem läbi ning poleks tal tarvitsenud põgeneda välismaile: see põgenemine on läbi viidud ju argusega ja on meelenõrkusest, mitte kindlusest. Samuti läheb kodus ikka allamäge, kuigi talu on üldiselt õitsev ja psühholoogilised põhjused mitte just laviinina kaasaviivad. Romaani tegelastes ja tegevuse arengus tundub nappust valitsevast, juhtivast elujõust ja seda rohkem, mida lähemale lõpule.
„Liblika lennu“ idee pole isikuga piirduv, vaid ta haarab tervet ühiskonda. Otto Karotom on ühtlasi seltskond miniatuuris. Enne on juba rõhutatud, et peategelase käsitlus ei aseta eeskätt mitte psühholoogilisi probleeme. Otto Karotomi juhivad samad pahed ja voorused nagu n. n. kõrgemat seltskondagi. Kui Otto kajastab meie linnaelu liblikalendu viimaseil aastail, siis on maaelu saatuse näiteks Altvälja. Otto ja Altvälja on kõige lähemas ühenduses, mille kaudu need kaks — linn ja küla — saavad ühiseks ajanähtuseks. Autor on meie ühiskonna eilse päeva hinnanud sõnaga liblikalend: oli unistusi, kavatsusi, lootusi ja minutilisi saavutusi; oli ere, kuid ajutine ja üürike, ning sama valgus, mis meelitas ja tõmbas, tegi lõpu, — see oli tõusikluse mesinädal, võõraste mõjude ja eeskujude hiilguse üürike vaatemäng.
See autori arusaamine ja hinnang ei ole mitte antud lootusrikkas, päikeselises põhitoonis. „Liblika lend“ sisaldab palju pessimismi. Otto Karotomi hilisemat olukorda kollitatakse juba peaaju pehmenemisega ja joomatõvega. Näit. episood kolme tuhande laenamisest endiselt õpetajalt ja selle mahaprassimine kuskil poolsöögimajas kõige maitsetumal viisil on peategelase isikule väga diskrediteeriv: meie võime konstateerida progressiivset langemist ja haigluse võimsat arengut. See oletatavasti elujõuline poiss langeb ikka ohvriks väikestele juhustele ning lõpuks kaob ka endine tõusiklik maitsepidamine. Samuti on palju pessimismi Altvälja saatuse kujutamises. Kui ilusal pühapäeval pererahvas ilutseb lokkavaist põldudest ning kui siis jumal laseb tõusta mustadel pilvedel ja rasida põllud rahel, siis on see esiteks šablooniline ja teiseks muudab Altvälja palge pessimistlikuks. See pööre toob katastroofi Altväljale ning see koht tundub liig tendentslik ja ühtlasi avaldab autori pessimistlikku kalduvust oludekäsituses. Romaani tegevustik algab külalikult tüseda jõulupildiga ja siis on järjest allamäge minek, kuigi tegelased pole negatiivsed tüübid, vaid sellased, et nende saatus peaks kujunema ikkagi positiivseks. Autor teeb küll lõpus heledama vihje: Otto Karotom läheb välismaale leidma ennast ja on tunda lootusrikkaid toone selles jutus, ning Altvälja tõstab pead peale katastroofi, et elada: Agnes jaäb ikkagi kindlaks. Kuid see lõpp on juba kõik paberlik, see on eesriide allalaskmine rõõmsa näoga. Viimsed romaani sõnad avaldavad autori troostitut pessimismi Agnese suu läbi: „Enesele truuks … et ei pea enese ees silmi maha lööma ja oma häbi sees hääbuma… Kõik muu on ju ainult unenägu — ainult liblika lend.“
Mats Mõtslane on jämedais joontes, kuid järjekindlalt läbi viinud oma idee. Ta on aru saanud ja edasi andnud; on teinud seda üldlaadilises sõnastuses, kuid küllalt kujukalt.
D. Palgi
Loomingust nr. 4/1927