Üliõpilaskarskustöö metoodikast.
Igasugune liikumine areneb ja kasvab ainult siis, kui ta on võrÂsunud olukorra tarvetest ja kui tal mingisugune eluline ülesanne täita on. Juhuslikult tekkinud nähtus võib väikese vastumõju tõttu sama kiiresti kaduda. Edasi on tähtis asjaolu, kas ta arenemine sünnib õiges suunas. Vastasel korral võib tekkida seisukord, kus ta eluõigus jällegi küsitavaks saab. Karskusliikumise eluõigust ei ole siinkohal tarvis enam põhjendama hakata, see on meil juba selge. Iseasi võib olla meie üliõpilaskarskusliikumise suunaga.
On teada, milline mõttetu ajaveetmine ja haiglane junkrukultuuri laiutamise tung valitses enamikus Tartu üliõpilasorganisatsioonides alles paarikümne aasta eest. See sündis kõik muidugi „literaatide seisuse” kasvatamise tähe all. Olgu lugu ilmavaatelise küljega sealjuures kuidas tahes, aga milline mürgiÂtatud õhkkond ja inimese eetilise külje degenereerumine oli maad võtnud! Näited oleksid üleliigsed, neid võib iga vanem Tartu burÅ¡konnas   võrsunud  akadeemiline isik päevade kaupa jutustada. Meie praeguses üliõpilaskonnas on küll põhjalik väärtuste ümberÂhindamine aset leidnud, mis suuÂrel määral üldise ajavaimu muutuÂmise arvele tuleb panna, kuid kas on siin kõik vesivõsud ja allapoole viivad nähtused kõrvaldatud? Kas seisab meie üliõpilaskond kasvatuslikult tarvilikul kõrgusel, kas kannab meie tõusvat intelligentsi kõlbne ja karske põhitoon?
Vastus on eitav. Kohtame veel igal sammul elupõletamist, sageli äärmusesse minevat loova vaimu uimastamist. Õnneks ei ole pika võitluse tagajärjel selle õhkkonna esindajad enam domineerival seisukohal. Muutus jõudude vahekorras on järjekindla töö tagajärg. Ilmeandmisel meie üliõpilaskonÂnale on peaosa üliõpilasühinguil. Paljud neist on suure ja püsiva töö ära teinud. Nii mitmed on alkoholigi välja heitnud. Kuid kes on meil suuremad „potikultuuri” harrastajad kui osa üliõpiÂlasühinguid? Kõik nad kasvatavad tulevast haritlaskonda. Ent kasÂvatus võib oma otstarvet täita alles siis, kui  garanteeritud on inimese peaaju puutumatus mõjuÂdest, mis tema funktsioneerimist takistavad. Siin seisame tõsiasja ees, kus vaikimine on kuritöö. Meil puuduvad kahjuks või on ainult üksikud üliõpilasühingud, kus karske vaim oleks läbi lööÂnud; nii on väike praegune vastuÂkaal elupõletamistungile üliõpilasÂkonnas. Vähe on organisatsioonile põhimõttelisest karskusnõude tunnustamisest. Ãœhed joovad konvendis, teised käivad seda „tarvet” kõrtsis rahuldamas. Vahe ei ole liiga suur, olgugi et viimasel juhusel asjal vähem veetlevust.
Karskus edeneb meil sellepärast nii visalt, et üliõpilasühingud asju liiga loiult ja ükskõikselt võtavad. Valitseva olukorra iseloomu kohaÂselt on kujunenud meie üliõpilaskarskusliikumine. Tarvis oli täiskarske organisatsiooni olemasolu abil ära hoide aatelisemate noorte kaasvõitlejate sattumist mürgisesse õhkkonda, välja astuda alkoholiuputuse vastu, (mis eriti iseseisÂvuse esimesil aastail hädaohtlikuks oli muutunud), ja kasvatada üliÂõpilasi teaduslikuks karskustööks. Nii on ellu tekkinud Eesli Ãœliõpilaste Karskusühendus. Ε. Ãœ. Κ Ãœ. kui ainukese karske ilmavaate propageerimise eesmärgiga koondise võitlusmetoodika on ühtÂlasi meie üliõpilaskarskustöö meÂtoodika. Missuguse põhimõtte järele peaks arenema E. Ãœ. K. Ãœ. ? Siinkohal ei saa enam kõne alla tulla kõikide karskusnõuet põhiÂmõtteliselt pooldavate isikute koondamine, et neis karskusveendumust kasvatada, samuti mitte „parajuslaste” kasutamine karskustööks”, sellest algelisest seisukorÂrast on karskusliikumine juba ammu välja jõudnud. Absurd on kõnelda parajuslusest, kuna see alkoholitarvitamist õigustab ja eetiliselt võttes on kõige haletsemisväärseni seisukord. Selle vastu peavad küll akadeemilised ringÂkonnad esimesed olema, kes karskusmõistet laiemalt võtaks kui keeldumist alkoholist ja tubakast. Jääb ainult kaks võimalust: 1) E. Ãœ. K. Ãœ. peaülesandena võtta karske intelligentsi kasvatamist, teostades viimast täielikumalt kui teised üliõpilasühingud, järjelikult luua kindel vastukaal valitsevale kergele lõbukultuurile. KarskusÂaate levitamise juhtsõnaks jääks seesugusel juhusel ainult: exempla trahunt! 2) E. Ãœ. K. Ãœ jääks puhtteaduslikuks koondiseks nagu on üksikutele teaduskondadele vastavad akadeemilised ühingud, peaks aga eestkätt silmas karskuspropagandat. Seesugusel juhusel, mis oleks õieti loomulik seisukord, püsiks tööväli küllalt laialdasena. Võttes karskusmõistet laiemas ulatuses, on selle teadusliku
Pangad laenu ei usalda –
käÂsitluse alal seni õieti vähe ära tehtud. Oma tegevuse esimestel aastatel püüdis Ε Ãœ. Κ. Ãœ. puhtakujuliselt teisena tähendatud põhiÂmõtte alusel püsida. Saavutatigi võrdlemisi häid tagajärgi, nagu üldise karskustoö põhimõtete lõÂplik selgitamine, üliõpilaskonna ametlik karskendamine j. t Peagi tuli aga puudus tööjõududest. Selgus, et meie üliõpilasühingud ei kasvata karsklasi, pigemini ähvardavad absorbeerida neidki, kes keskkoolist sellistena tulnud. Teoreetikuks saada, seks peab aga inimene arenema, ükskõik missugusel alal, ja seks peab võimalusi looma. Nii oli E. Ãœ. K. Ãœ-gi sunnitud sügisel 1924 oma tegevuskava osaliselt liikmete kasvatuse peale laiendama. See kasvatus pole olnud üldine, on osalt tenÂdentsiline, kuid ta on olnud paratamata vajalik. Sellest ülesandest vabaneb E. Ãœ. K. Ãœ. sel määral, kuipalju meie praegused n. n. intiimühingud   omas   enamuses suudavad kasvatuse alal oma ülesande kõrgusele tõusta, senisÂtest negatiivsetest külgedest vaÂbaneda ja tõesti inimest igakülgÂselt arendada. Muu seas on pidanud E. Ãœ. K. Ãœ. ikka karsÂkete organiseerimatute huvidega arvestama, kes vajavad seltskondliku kontakti kohta. Kasvatusküsimust otsekoheseks ülesÂandeks teha ei ole E. Ãœ. K. Ãœ. jälle õigustatud.   Sellega omanÂdaks ühing kinnise iseloomu ja oleks võetud või raskendatud liikmetel osavõtt teiste ühingute tegevusest, mis karskusvõitluse seisukohalt esimesejärgu tähtsusega ülesandest loobumist tähendaks. Ei ole karskustööd veel ideaalsete programmide tegemisega, kuigi ka see tarvilik, vaid karsklane peab kõige elavamalt osa võtma igasugustest seltskonnaelu avaldusist. Viimane nõuab omakorda isiku mitmekülgset arenemist, milÂleks seni karskusmeelsed üliõpilasÂseltsid kõige paremat võimalust on pakkunud. Siinjuures peab ära märkima, et viimasel ajal ka korporatsioonides karsklaste arv tõuseb ja E. Ãœ. K. Ãœ-s koostöö seltside, korporatsioonide, maa-alaliste kogude liikmete ja n.n. organiseerimatude vahel täiesti solidaarÂseks on osutunud. Sellest võib järeldada, et karskusnõude läbiviimiÂsega muuseas senine vastolu eriÂorganisatsioonide tüüpide vahel tuntavalt väheneks. Karskusaate seisukohalt on kõigi rühmituste koostöö paratamata tarvilik, nagu seda praegune üliõpilaste karskusorganisatsiooni tüüp võimaldab. Nagu juba eelpool tähendatud, ei tohi sealjuures E. Ãœ. K. Ãœ.-l isiku arendamise suhtes omad erinõuded puududa.
Juhusel, kui senistes üliõpilasühinguis karskusnõue ei peaks täielikult maksvusele pääsema, tuleb tõsiselt mõtlema hakata uute kasvatuslikkude organisatsioonide asutamise peale, kus mitte ainult karskuse põhimõttelise tunnustamisega ei piirdutaks. Ei või ju lõpuks igavesti optimistlikult meie üliõpilasühingute meelsuse paranemist ootama jääda, kuna noored kaasvõitlejad, sageli ebateadlikud eri organisatsioonides maksva meelsuse suhtes, sulavad neisse astunud seal valitsevasse ideolooÂgiasse. Kindla piiri tõmbamine siin-seal valitseva kõlbelise miljöö suhtes avitaks edaspidi edu kiiÂrendamisele palju kaasa. Kuid nagu varem tähendatud, on tänaÂpäev juba igalpool paranemist märgata, olgugi et see tigusammul sünnib. Koguni lahtiseid laukaid näeme kinni kasvamas. Küll aga mõjuks tervenemisprotsessile kiirustavalt, kui karsked kaasvõitlejad asutaks uusi seltse ja korporatsioone, kus liikmeks vastuvõtmisel karskusnõue üheks tingimuseks saetaks. Nii moodustaksid karsked kasvatuslikud organisatsioonid mittekarsketele kindla vastukaalu, ja viimased jääks oma ajalooliselt eesõigustaÂtud  seisukoha  peale vaatamata konkurentsis kindlasti alla. Ainult rohkem aktiivsust karsklastelt, kelledest suur enamus on orgaÂniseerimata! Sealjuures ei ole kuigi mõõduandev organisatsioone liigitada nende hinnangu mõttes korpideks, seltsideks, värvikandjaiks või valgekandjaiks. On salÂgamata tõde, et praegu on korÂporatsioone, kus valitseb märksa kõlbelisem õhkkond kui mõnes seltsis, kuigi omakord eitada ei või, et seltside enamikus tervem vaim domineerib. Veel kirjumad iseloomult on üksikud kogud. Ergo, organisatsiooni väärtust ja eluõigust ei määra kuidagi viisi asjaolu, millisesse tüüpi ta vormilt kuulub. Ainult seal valitseva vaimu järele võiks liigitusi teha, kui selle järele tarvet on. Seda aga formaalselt eritüüpide järele määrama hakata, nagu paraku sageli tehtud, on praeguses oluÂkorras täiesti väär.
Oodata meie organisatsioonide loomulikku paranemist ja leppida selle kiirustamisel ainult vaba algatuse kaudu saadud mõjutusÂtega meie üliõpilaskond (kelle 2/3 on muuseas organiseerimata) jälle ei või, kuna üliõpilaskonna üldÂilme ikkagi organisatsioonide kaudu saadakse. Võimatu on luÂbada korduda lasta näiteks läinud aasta Tähe tänava kakluse taoÂlisi nähtusi. Mis on meie üliõpiÂlaskond teinud seesuguste lugude jäävaks likvideerimiseks? Või peabki see ikka nii kestma? Tartu Ãœliõpilaskond on edustuse otsuse järele 3. II. 1923. karske. Nii siis ei tohi Tartu ÃœliõpilasÂkonnas karskusvastased nähtused aset leida. Soomes on keeluseadus, Läti üliõpilasorganisatsiÂoonides on alkoholitarvitamise kitsendusmäärusega joomine keelatud, Leedus on alkoholi tarvitamisel samuti õieti suured kitsendused (kõrtsid näiteks ei tohi õhtul üle kella 10 avatud olla). Meil aga voolab kõikvõimas alÂkohol ojana – päikese loojuminemisest päikese loojaminemiseni. Ãœliõpilasorganisatsioonide    ruuÂmide kohta ei maksa üldse mingi määrus. Ja kui kaua sobib ühel tudengil kõrtsis istuda, seda ei näe mingi kodukord ette, kuigi neis muidu väga omapäraseid asju leida võib. Ãœliõpilaskonna edustuse otsused on kõigi üliõpiÂlaste kohta kohustavad. Edustusel on täielik õigus määrusi maksma panna niihästi üksikute üliõpilaste ülalpidamise kui ka organisatsiÂoonide elu suhtes. Välismaa üliÂkoolides on tihti ülikooli valitsuse poolt üliõpilaste elu täpsete eesÂkirjade järele normeeritud. Meie aga oma autonoomse keskkorralÂduse juures laseme üliõpilasil prassida, kakelda, üksteist tappa, tänavaääres joobnult tolgendada ja tunnustada sealjuures karskuspõhimõtet!
On ülim aeg edustusel välja töötada üliõpilaskonna siseelu kohta käivad määrused, nende teostamiseks ja kontrollimiseks vastav toimkond ellu kutsuda. Ainult üksikute organisatsioonide kätte, mis oma iseloomult väga erinevad ja äärmiselt juhusliku ilmega, eesti üliõpilaskonna kasÂvatust jätta ei ole juba rahvuskultuuriliste ja riiklike huvide seisukohalt lubatav. Et praegune seisukord õige ei ole ja maksev kasvatuse suund meid mitte kuhugi välja ei vii, on elu ise juba külÂlalt selgelt näidanud. RakendaÂgem meie üliõpilaskonna keskÂkorraldus tõeliselt üliõpilaskonna teenistusse kooskõlas rahvuskulÂtuuriliste huvidega: Esitusülesandeist üksi on vähe!
K. Laja.
Üliõpilaslehest nr. 3/1927