Portreid Mait Metsanurga loomingust
õneldes kirjaniku stiilist, on viimase all tavaliselt ikka mõeldud kirjaniku sõnastusviisi ja formalistliku kooli stiiliuurimustes on piirdutud autori sõnastuselementide kategoriseerimisega valmisolevatesse poeetika lahtritesse. Uuematel aegadel on stiili mõiste saanud avarama ja painduvama käsituse osaliseks ja stiili eritlejad on hakanud teose vormi- ja keeleelementide tagant otsima autori psüühilisi omapärasusi, ta vaimustruktuuri. Üha enam on hakatud stiili mõistet käsitama kui väärtusmõistet, mis haarab nii kunstiteose vormi kui ka sisu ja seisneb kunstiteose omapäraste ja iseloomustavate elementide kogusummas, mille kaudu saab meile mõistetavaks autori mentis character, tarvitades renessansi fraasi. Stiili all on hakatud mõistma seda autori põhihoiakut, mis võib olla üldnimetajaks kõikidele kunstiteoses objektiivseks saanud elementidele. Stiiliuurija peab tunnetama kunstiteose ja autori persona poetica sidevuse. Siit saab iseenesestmõistetavaks, et kui soovitakse mõista mõne kirjaniku põhihoiakut, põhilaadi, s. o. tema stiili, siis ei tule vaatluse alla mitte ainult teose sõnastusviis, vaid kogu teose üldplaan, kompositsioon. Veelgi enam: aine, ideestik, probleemistik, karakterid – seda kõike peab arvestama stiiliuurija. Juba ainevalik, ühe või teise kirjandusliigi eelistus on stiili küsimus, üheks võtmeks autori hingelaadi juure võivad olla need püsivad motiivid, mis kanduvad tihti autori teadmata-tahtmatagi läbi kogu ta loomingu. Aga püüdes tunnetada autori põhihoiakut, mõista ta isikupärast stiili, on oluline tähtsus ka autori loomingus elavate inimeste vaatlusel. On õpetlik jälgida, missugused inimesed domineerivad kirjaniku loomingus, milliste võtetega neid valgustatakse, missugused iseloomujooned saavad tähenduslikuks, milline on autori suhtumine oma tegelastele. Vaadeldes mõne autori kirjandusliku portreteerimisoskuse arenemist teosest teosesse, ühtede kujundusvõtete eelistamist ja asendumist teistega, värvitoonide vaheldumist, huvi siirdumist ühtede iseloomujoonte vaatluselt teistele, selgub meile mõndagi autori vaimses füsiognoomias, ta stiilis. Kui Charles Baudelaire oma arvustustes kujutava kunsti üle ütles, et portreel, mis on lihtsem ja ühtlasi keerulisem, mis on pinnalisem ja ühtlasi sügavam, siis võime sedasama teataval määral maksvaks pidada ka kirjandusliku portreteerimiskunsti kohta.
Mait Metsanurka on ikka nimetatud ideekirjanikuks. Ta kuulub nende loojate hulka, keda haarab mingisugune mõte, mingisugune probleem, ja kes siis selle väljendamiseks, ekspressiivseks tegemiseks hakkab looma kulusid, otsima inimesi, jälgima ilmeid. Selles mõttes tal on palju sarnasust Ernst Petersoniga, kelle mõju Metsanurga kirjanikutee alguses on olnud küllalt tähelepandav. Kuid ometi – milline määratu vahemaa eraldab Metsanurka Petersonist, puht-kunstilisest seisukohast vaadates. Kui Peterson, maalides inimilmeid ja kujutades inimeste psüühilisi omapärasusi, on jäänud kaunis primitiivsele tasemele ja jämedakoeliseks, siis Metsanurga inimloomuse kujutamisoskus on algusest peale olnud palju nõtkem ja kunstipärasem, ja tema arenemine sellel teel on olnud märgatavalt edukas. Kui vaatleme Metsanurga rikkalikku toodangut seisukohalt, kuidas on arenenud tal inimloomuse kujutamine, ta portreteerimisoskus, siis võime seal eraldada kolm etappi. Esimese etapi tõelise saavutusena võime näha Vahesaare Villemi kuju, teises etapis ületab kõik endised saavutused Taavet Soovere, ja kolmandas tõuseb markantselt esile Kristjan Itaudma. kes nende ridade kirjutaja arvates on Metsanurga loomingus üldse kõige nüansirikkamalt ja nõtkemalt maalitud kuju, kõige intiimsemalt käsiteldud inimloomus.
Saadaolevate andmete järgi on Metsanurga esimeseks trükis ilmunud asjaks a. 1904 ajakirjas „Linda” ilmunud jutustus „Laenamas”. Viis aastat pärast seda ilmus „Vahesaare Villem” ja selle viie aasta pikkuse vaheaja täidavad siinseal ilmunud jutukesed ja novelletid, milledest autor a. 1910 avaldas valimiku pealkirja all „Jumalalapsed”. Siia ajavahemikku aga kuulub ka „Isamaa õilmete” ilmumine. Neis esimesis kirjanduslikes katsetusis on tegelaskond küll õige kirju, kuid ei ole veel märgata märkimisväärset süvenemist inimeste vaimseisse palgeisse. Kellest me siin kõik ei kuule! Rahahädas üliõpilasest, variserlikust lehmavargast, rahaahnest majaperemehest, külma südamega pojast, elukutselisist vargaist, kohmakast seminaristist, hella süümega logardist, eksitatud köö-gitüdrukust, kunstnikust-hädavaresest jne. jne. ja lõpuks „isamaa õilmest”, kes rändab aknalt aknale, otsides päikest, mille soojus aga ei ole enam võimeline teda elustama. Enamasti kõigil neil tegelasil siin on otsekui nutuvõru suu ümber, midagi kratsib neid südames. Nad ei suuda oma hädast vabaneda julge iseenese ületamisega ega rõõmsa minnalaskmisega. Need on pisikesed inimesed ja pisikesed on nende rõõmud ja mured. Nad tunnevad hirmu naeruväärsuse ees, nad vaevlevad süümepiinades, viseldes rahutult siia-sinna. Juba neis esimesis katsetusis on aga märgata, kuidas Metsanurga suhtumine neile oma tegelastele on kuidagi vaenuline, täis vimma. Ta otsekui parastades vaatleb nende pisikest piinlemist ega mõtlegi anda nende kannatusile suure traagika suursugust jumet. Peagu igaühe kohta neist tahaks ta nagu hüüda: ennäe inimest!
Autori saavutused inimilmete tabamises ei ole siin küll veel kuigi tähelepandavad. Jooned on jämedad ja kohmakadki, võrreldes autori pärastiste saavutustega inimese kujutamise alal. Aga Luise, selle väärkasvatuse ohvriks langenud „isamaa õilme” näos on siin juba õige nõtkelt tabatud see spetsiifiline apaatia, mida on näha naiste nägudel, kelle ootused ja lootused erootilisel alal pole täitunud ja kes rändavad väsinult ühe mehe käest teise kätte.
Kui eelnevad kujud olid esitatud enamvähem siluetlikult põgusajooneliselt ja kiirepilguliselt, siis Vahesaare Villemi portree on kujutatud juba hoopis süvenenumalt ja nüansirikkamalt. See on stiilselt ühtlane ja puhas. Vahesaare Villem, olles oma põhilaadilt suguluses niisuguste karakteritega nagu Kitzbergi Soosaare Jaan, teataval määral ka Tammsaare Katku Villu ja isegi Pearu, on kirglikuma, võiks ütelda, punasema verega kui tema ümbrus, kuid kannab endas samal ajal tuntavalt kõiki põhjamaise rassi tunnuseid. Tema käitumine kaaslastega on tormakas, närvlikult äge, jõhkergi, kuid põhiliselt ta on vägagi hella ja tundliku loomusega. Seda oma loomuse õrnust ta otsekui peidab kõigi räuskamiste, näkkuviskamiste ja näkkusülitamiste taha. Ikka põleb ta näos viha, ikka leegitseb seal põlgus. Ta otsekui viskleb ikka afektide krampides. „Villem kargas karjatades üles nagu metsloom, kellele ootamatult surmav haav selja sisse löödud …”, „Villem kiristas hambaid ja ulus nagu metsloom: „Ma tapan ta kuradi! Veel täna öösi!” Niisuguses afektide lõõmas põleb ta kogu romaani kestel, kuni ta lõpuks väsinult vajub sentimentaalseisse kodunt lahkumise meeleoludesse. Vahesaare Villemi loomuses on palju Kristjan Itaudma kirglikkust armastuses oma illusioonide vastu, kuid tema jõudu ei hävita veel skepsise mürk. Kui ta langeb, siis ta langeb olude sunnil ja seetõttu, et ta pole küllalt diplomaat, küllalt spekulant. Ta võitleb fanaatiliselt oma õiguse eest, kuid liiga libtsemeelselt, võiks ütelda, liiga ausalt ja sirgjooneliselt. Kahjuks on aga maailmas ikka olukordi ja aegu, millal niisugustel teedel kõndijad ei jõua oma sihile.
Popsi Maali, Vahesaare Villemi armastatu ja Otsa Annuse ihaldatu, ei ole esitatud hoopiski nii reljeefselt kni Villemi kuju. Naised on Metsanurga teoseis ikka enam-vähem kõrvalkujudeks, nad on aplikatsioonideks ja illustratsioonideks meeskaraktereile. Nende näod ei ole joonistatud välja nii ilmekalt kui meeste palged. Õigupoolest peaks popsi Maali tõusma õige heroiliseks kujuks, sest seda on kahtlemata naine, kes suudab ohvriks tuua oma ihu, et päästa armastatud mees ähvarda vaist ohtudest. Kuid popsi Maali ilme jääb siiski kuidagi ähmaseks ja ebaselgeks, sest antor ei ole mahti saanud küllalt sügavalt valgustada seda, mis sünnib puhta ja rikkumata naise hinges, kui ta sunnib ennast anduma võõrale vastumeelsele mehele.
Nii „Vahesaare Villemis” kui ka sellele eelnevais jutustusis on selgesti märgata kirjaniku kalduvust karakteriseerida oma tegelasi nende tegude kaudu, näidata nende sisemaailma nende toimingutes. Metsanurga tegelaste füüsilise välimuse kohta saame vist küll pisut enam andmeid kui annab Tammsaare oma psühholoogilistes novellides oma tegelaste kohta, kuid need andmed pole kuigi olulise tähtsusega, nad pole eriti iseloomustavad sellele vaimsele palgele, mis saame neist inimesist.
Et üht kirjanikku küllalt sügavalt mõista, selleks tuleb tema loomingu sisulisi ja vormilisi elemente analüüsides, tema sõnastusstiili sugemeid jälgides ja tema tegelaste ilmetega tutvudes leida selle kirjaniku elamuste põhilaad, see algrakuline tundevärving, millest võrsub välja ja saab mõistetavaks kogu ta looming. Kui Tammsaarel ta elamuste põhiliseks tooniks on, võiks ütelda, skepsis ja skepsisest johtuv resignatsioon – nii ümbrusest kui ka enesestki üleolev resignatsioon, mis annab spetsiifilise jume ta sulest ilmunud artikli teiegi, mida nõrgub ta sõnastusstiili elementidesse ja tegelaste palgeile, siis Metsanurgal on selleks elamuste põhiliseks värvinguks, võiks ütelda, kõlbeline viha, see isesugune eetiline rahutus ja rahuldamatus, mis kajab kõikjalt ta teoseist läbi. Seda võib ütelda juba pärast „Vahesaare Villemit” ja üha markantsemalt see selgub ta hilisemas loomingus. Nii Tammsaarel kui ka Metsanurgal on tegelasi, kes võitlevad oma tõe ja õiguse eest, kirglikult ja fanaatiliselt. Tammsaare tegelased aga elule alla jäädes tunnetavad ela paratamatust, neil on otsekui väsinud, kõikemõistev ja kõikelepitav naeratus huulil. Metsanurga tegelastel aga kerkib otsekui mürgiseid aurusid hinge põhjast üles, langedes on nende näod otsekui valu- ja vihakrampides. Vahesaare Villem, olles sunnitud lahkuma oma isatalust, langeb õige hardasse meeleolusse, aga seda ainult ajutiseks. Järgneval momendil juba tõuseb viha talle pähe, ta kiristab hambaid ja näitab rusikat oma kodukoha poole, hüüdes: „Neetud rumal armastus maalapikese vastu, mida isatalust ja kodukohast nimetatasse! See on minust kerjuse teinud! Selleperast pian nüid naesega kerjama minema, et sellest küinte ja ammastega kinni oidsin! Ole sa ära neetud!”
Vahesaare Villem on Metsanurga portreekunstis suureks hüppeks edasi, võrreldes tema eelnevate kujudega. See on maalitud jõuliselt, kuid veel mitte eriti nüansirikkalt. Kui seni Metsanurk oli toonitanud oma tegelaste nägudes õige forsseeritult mõnd karakterioraadust, ilma mitmekülgsema valgustuseta, siis „Orjades” – teos ilmus kolm aastat pärast „Vahesaare Villemit” – ta hakkab sammuma avarama ja mitmekülgsema psühholoogilise süvenemise suunas. Ta võtab nõuks valgustada inimpalet hoopis mitmekülgsematest tahkudest ja sellest johtub, et tema isiklik vahekord Klaosega, tema suhtumine sellele tegelasele ei ole küllalt selge, mida on oma essees alla kriipsutanud juba Tuglas. Perspektiivid vahelduvad, valgust lastakse langeda kord siit, kord sealt suunast. Seetõttu ei oie ajakirjanik Märt Klaos mitte nii selgelt-jõuliselt esitatud kuju kui Vahesaare Villem, kuid tema ilmeis on enam nüansirikkust. Mitmedki jooned seal jäävad kuidagi ebaselgeks, mõistatuslikuks. Kuid kõik need küsimusmärgid kuidagi enam erutavad.
Kahtlemata Märt Klaose portree on üldiselt võttes disharmoonilisem Vahesaare Villemi omast. Siin on paljugi otsekui poolikuks jäänud. Kuid see nägu äratab vaatlejas hoopis mitmesugusemaid tundeid kui Vahesaare Villemi oma. Märkame, kuidas Klaost vaadeldes meis antipaatia vaheldub sümpaatiaga, viha kaastundega, imetlus põlgusega.
Märt Klaos on orjade laps. Ta näeb omaenda ja ümbruse soonis orjaverd voolamas ja tunneb end kutsutud ja seatud olevat selle vastu võitlema. Kuid õnnetuseks ta on oma kehalt ja vaimult nii kidur, et peab paratamatult alla jääma elu brutaalsetele jõududele.
Märt Klaos kuulub nende Metsanurga tegelaste hulka, kes tahavad, otse pööraselt tahavad rohkem olla kui nad suudavad. Üteldakse ju küll, et inimene õigupoolest peabki rohkem tahtma kui ta suudab, siis andvat resultaadid alati võimalikust maksimumi. See on ju õigus, kuid tahtmise ja suutmise vahel ei tohi proportsionaalselt siiski nii suurt vahet olla, kui see on Kiaose ja hiljem veel drastilisemalt Taavet Soovere puhul.
Märt Klaosel on hoopis analüütilisem vaim kui Vahesaare Viliemil, kes ainult märatseb ja tuiskab, andmata endale külmavereliselt aru asjade tegelikust käigust. Märt Klaoses on juba skepsist, kuid kaugeltki mitte niisugusel hävitaval ja haiglasel määral kui Kristjan Raudmas. Klaos kahtleb endas, kas ta kõlbab oma ülesande jaoks. Ta teab, et ta on loomult arg, julguseta ja tagasihoidlik. Ta teab ka seda, et midagi korda saata, selleks peab olema röövli julgus, kaabaka häbematus ja jõumehe tugevus. Ta oskab karta räbala miljöö assimileerivat mõju. Kuid ometi on temas tahtmine olla võimas, olla valitseja ja käskija, teha midagi suurt, tugevam kui kõik kahtlused. Sellesse tahtmisse on aga segatud ka kadedust, väiklust, närust umbusku, pisikest viha. Märt Klaos ei ole Don Quijote, kes otse lapseliku süütuse ja hingepuhtusega võitleb tuuleveskitega. Tema elus ei ole küll nii halenaljakaid sissekukkumist kui Don Quijote’l, kuid temas ei ole ka seda suurt ja puhast idealismi, mis meile Don Quijote teeb nii sümpaatseks. Märt Klaos on üsna pisike inimene, kes on istutatud närusesse miljöösse ja kes seal ei jõua ega oska välja elada oma komplekse. Viril ja jonnakas lõtvus tema näos, mida kirjanik meile on osanud hästi edasi anda, teeb ta meile antipaatseks.
Peale kõige muu ta on skandaalselt halb psühholoog. On loomulik, et talle meeldib Lukretsia kui jõuline, uhke ja täisvereline naine. Vaadelgem aga ainult, kuidas ta käitub selle daamiga, olles temaga kahekesi täiuslikult romantilises miljöös: ta teatab ette ja palub andeks, et ta kavatseb seda daami suudelda, ta kõneleb sõitmisest kaugele merele, ta võrdleb oma südant veripunase kuuga, ta kõneleb sellest, et ta tahab seda naist endale, millele Lukretsia endastmõistetavalt vastab: „Mina ei ole loom ega asi, keda keegi kunagi omaks võiks nimetada.” Märt Klaos vaeseke ei tea, et naine ei armasta sõnu. Naine, eriti niisugune naine kui Lukretsia, tahab tegusid – isegi siis, kui need teevad haiget. Või siis teda erutab juba enam ignoreeriv jahedus. Jumala pärast aga mitte magusad sõnad.
Kuid Klaose näos on jooni, mis äratavad meis ka teistsuguseid tundeid. On liigutav ja sümpaatiat äratav see ilusama ja puhtama maailma igatsus, mis kahtlemata elab Klaoses, kuigi see ei avaldu ei tea kui jõuliselt ja kuigi seda varjutavad madalad kompleksid. Klaos on inimene, kelle hing ja valm ci saa kunagi minna rasva. Ta ei saa vajuda kodanliku jõudeelu igavasse mugavusse, sest see spetsiifiliselt metsanurklik kõlbeline rahutus ja rahuldamatus paiskab teda alatasa uutele radadele. Ikka on ta näljane, ikka on tal janu. Niisugune rahutus on heaks tõukejõuks, mis võib tiivustada inimest korda saatma väga palju, Ainult Märt Kiaose tiivad on nii armetult nõrgad. On liigutav vaadata, kuidas ta treenib oma tahet, kuidas ta püüab endast välja juurida argust. Kuid ta ei jõua isegi nii kaugele, et võiks usutavalt teeselda julgust ja tugevust. Ta laseb endale sadada rahet krae vahele, et harjuda ebamugavustega, ta kõneleb uhkele Lukretsiale stoilise trotsiga oma vaesest päritolust ning harjutab ennast endapiinamisc rangete naudingutega. „Orjade” esimeses trükis ta lõpuks abiellub rikka ja vastumeelse lesega. On muidugi nooblim ja uhkem jääda üksi, kui ei saada seda, keda tahetakse, kuid Kiaose abiellu tormamlst võib vaadelda ka kui trotslikku lõppspurti ta endapiinamise teel. „Orjade” teises trükis autor asendab selle lõpp-hüppe vaiksemate allüüridega, lastes Klaost mõtiskella: „Ammu see oli, kui ta kodulinnast välja oli sõitnud, pea täis suuri ideaale, hing täis kangelasmeelsust. Ta uskus siis, et ilm oma suurte ideaalidega hämmastab, et kõik teda aukartlikult varsti kummardavad. Nüüd on ta elu ja inimestega kokku puutunud, on oma suurust mõõta ja tugevust proovida saanud. Ja erapooletu olles peab ta end pankrotiks tunnustama. Ja siis algab ta uuesti otsast, väikselt ja tagasihoidlikult, suurte sõnadeta, vägevate liigutusteta, mitte sellega hoo-beldes, mis ta olla tahab, vaid sellena end näidates, mis ta tõeliselt on.”
Vahesaare Villemile on vastaskujuks jõhker ja alatu Otsa Annus, Kiaose vastasmängijaks on Proosa, kes tuleb lõpuks võitjaks – kuigi mitte moraalselt – nagu Otsa Annuski, sest elu armastab julma hoolimatust Pisarad ja ohked on esimeseks garantiiks elus allajäämisele. Metsanurk armastab opereerida kontrastkarakte-ritega. Seejuures võib tähele panna, et elus allajääjad, oma illusioonide eest meeleheitlikult võitlejad on tal maalitud hoopis anduvama huviga ja nüansirikkamalt kui võitjad, kes hoolimatu jõuga saavutavad oma sihid.
Juba Metsanurga esimesis jutustusis võisime märgata, et autori tähelepanu köidab tüüp, kes meeleheitlikult tahab olla enam kui ta suudab, ja et autor kaldub teda käsitlema mitte kaastundlikult, mitte erapooletult mõista püüdes, vaid kuidagi muigavalt, ennäe-inimesiikult. Kuid senised kujud olid jäänud siiski visandlikuks ja „Orjadegi” Klaos on märgatavalt dishar-mooniline ega rahulda autorit täiel määral. Taavet Sooverega aga, kelle kurvanäoline kuju olevat ilmunud autori silme ette viimaseil aastail enne Maailmasõda (raamat ise ilmus alles a. 1922), on Metsanurk annud niisugusest kurvakujuliscst võitlejast väga õnnestunud ja täiusliku portree. Siin võime kõnelda täie õigusega juba meistrikäest, sest Taavet Soovere kuulub meie kirjanduses vaidlematult parimate portreede hulka.
Taavet Soovere on lihtne külapoiss, kellel on aga suured rosinad peas. Ta on lopsaka fantaasiaga, aga ääretu egotsentriline tüüp. On muidugi inimesi, kes ei rahuldu olemasolevaga, ihales säravamaid värve ja täiuslikumaid vorme, ja kes siis oma fantaasias vabalt pillerkaaritavad. Taavet Soovere ei kuulu aga nende hulka, kes energia-küllaste teoinimestena oskavad realiseerida oma unistusi, ega ka mitte nende hulka, kes rõõmsate optimistidena oskavad elus näidelda, nagu Johan Bojeri Andreas romaanis -Vang, kes laulis”, nagu Ibseni kuulus luiskaja, nagu meiegi Nipernaadi, ja selles näitlemises oma kompleksid välja elavad. Soovere Taaveti õnnetus seisneb selles, et ta ei oska kuidagi korraldada oma vahekorda reaalsusega, igal sammul me kuuleme ta fantaasia-produktide haledat killunemist vastu tõelisust põrgates. Seejuures Soovere Taavet ei võitle ega rähkle mingite sotsiaalsete programmide nimel, vaid oma isikliku auahnuse ja võimutahte rahuldamiseks. Ta ei ole mitte altruistlik, vaid ääretult egoistlik idealist. See annab tema palgele veel kurvema jume kui on niisuguste maailmaparandajate nagu Cervantese rüütli ja Metsanurga enda toodangus Kindralipoja ja Kristjan Raudma nägudel. Kui viimaste egoistlikud ja isiklikud huvid jäävad siiski hästi varju iildkasulikc ja ideeliste püüdluste taha, kui nad on, võiks teataval määral ütelda, oma suuruses õnnetud, siis Soovere Taaveti osaks on olla oma väiksuses õnnetu. Ja see on hirmsam ja kurvem.
Nii Vahesaare Villem kui ka „Orjade” Klaos unistavad, kuid nende unistusis ei ole niisugust edevat dekoratiivsust kui Soovere Taaveti omades, mis kubisevad läikivatest žestidest, kujutlusist nagu see, kuidas ta kord uhke härrasmehena oma kodu-kohta sõidab, elegantsest autost välja astub ja kaunile looristatud daamile käe ulatab. Pealiskaudselt vaadates paneb see kõik ju muigama, kuld ometi me aimame, et Soovere Taavet on sügavalt traagiline kuju. Autorigi näolt seda kuju käsitelles kipub kaduma sealne tavaline pilkav muie, andes aset isegi vaikselt kaastundlikule ja leplikule naeratusele. Hästi on Metsanurk Taavet Soovere näos osanud edasi anda neid valujooni, mis on toonud sinna ta hiilgavate unistuste kokkupõrked tegeliku eluga. Need kokkupõrked viivad teda Uha enam veendumusele, et tema nurjumistes on süüdi kaasinimesed. „Kõege lähemad inimesed on ikka kõege ullemad vaenlased,” kaebab ta ja tema hääles on väga haiget saanud lapse nututooni, kui ta oma elutee lõppedes soovib minna oreliga kündma ja korraga leiab, et „nad on keeled katki lõeganud, elid ei tule enam kuuldavale”. Soovere Taavet on ja jääbki õigupoolest lapseks, kel ei ole kasvatajat ja kes alatasa veristab ennast halbade mängukannidega.
„Vahesaare Villemit” ja „Orje” kirjutama hakates autorit on peamiselt haaranud idee, probleem kui niisugune, ja selle lahenduseks ja väljenduseks ta hakkas looma vastavaid kujusid. „Taavet Soovere” puhul aga teda on haaranud esmajoones see kurvanäoline kuju, mis on teda inspireerinud näitama portreemaalijana täiel määral oma võimeid. Ja tal on vaidlematult edu, sest siin ta on andnud viimistelduma ja puhtajoonelisema näo kui kunagi varem. Ta ei forsseeri enam värvidega, nagu mõneti Vahesaare Villemi puhul, ta ei kuhja vastandlikke jooni, nagu Klaose puhul. Ta maitse kujutamisviisis on hoopis peenenenud. Liigliha on vähenenud, sest autor tunnustab siin vahendite ökonoomsust enam kui kunagi varem ja osalt ka hiljem. Igal värvinüansil on oma ülesanne, igal joonekesel oma koht. Ja kõik see ei jää mitte pinnaliseks virtuoositsemiseks. Siin on juba hoopis tähelepandavamalt psühholoogilist sügavvalgustust, inimloomuse peenemat eritlust.
On tunda, et nende inimeste seerias, kes tallavad rohkem olla kui nad suudavad, kes on võitlejad, aga mitte võitjad – nende hulgas Taavet Soovere kuju on pakkunud kirjanikule juba üsna täiuslikul määral rahuldust. Lõplikult viimistelduna see kuju ilmus avalikkuse ette alles palju aastaid pärast Maailmasõda, kuid „Ürg-Soovere” olevat paberile pandud a. 1914-15, nagu teatab Hugo Raudsepp. On tunda, kuidas pärast Maailmasõda kirjanik otsib porteemaali alal avardumisvõimalusi, ta otsekui januneb uute modellide järele. Meie silme ette ilmuvad kujud nagu Toho-oja Anton oma uhke Tulba Truutaga, Epp, Vaaren – surmamõistetu novellis „Jumalata”, ärimees Martens oma kirjandusehuvilise naisega, ja mitmed teised.
Kui Taavet Soovere, Vahesaare Villem, Klaoski ja mitmed teised vandusid elule alla, mõru naeratus huulil ja vihapisarad silmis, siis Epp, Toho-oja Anton, samuti ka Vaaren ja uhke Martens emb-kumb kas ei otsigi väljapääsu neid ümbritsevast miljööst, rahuldudes täiuslikult olevaga, või – mitte saades seda, mida nad tahavad – oskavad siiski leida mingi tee, mis annab lepitava lõpplahenduse. Majateenijal Epul, sel ühtsel südamel näiteks ei tule mõttessegi igatseda midagi paremat. Kui sooverelikud tüübid visklevad oma tahtmistes ja igatsustes nagu kalad kuival, siis Epu taolist köögilooma võime vaadelda kui omamoodi elukunstnikku. Ta elab täiuslikult tänasele päevale, võttes sellelt ja andes sellele kõik, mis ta oskab, ega projitseeri midagi homsesse. Tema õhtust rahu, kui ta uinub ristiskäsi, olles söönud oma palukese, võivad kadestada keisrid ja kuningad. Ta on täiuslik fatalist, kes vaatleb kõike häda ja viletsust, mida tal kanda tuleb, kui Jumalast läkitatud koormat. Tema enda mahasalgamises ja andmiserõõmus on patlju kõlbelist ilu. Epu portree on joonistatud väga stiilipuhtalt ja ühtlaselt, olles Metsanurga loomingus üheks paremaks novelliportreeks. On päris selge, et Epu taoline tüüp ei ole n. ö. Metsanurga eriala, kuid selle portree laitmatu õnnestumine näitab meile Metsanurga küpsi kunstnikuvõimeid ka nendel teedel, kus ta harva kõnnib. Epu portree esimeseks visandiks võib pidada seda eksitatud köögitüdrukut Lonnyt – novellis „Päikesekiir” – kes on kaugel kõigist süüdistamistest, käsitades oma „õnnetust” kui päikesekiirt ta elus.
Toho-oja Anton, Martens ja Vaarengi kuuluvad illusioonide küttijate ja rahutute otsijate liiki. Nemadki ei suuda painutada paratamatuse raudset rõngast, nemadki on sunnitud vanduma alla, kuid nad oskavad endale leida siiski rahustavat lohutust ja nende hingest ei kerki pärast loobumisi pettumuse mürgiseid aurusid.
Uhke ja auahne Toho-oja Anton otsib oma saanile sobivat küljepuud, et sõita kosja ihaldatud Tulba Truutale. Et ta seda ei leia, siis jääb kosjasõit katki. Toho-oja Anton jonnib paratamatusega ja leiab sellest jonnist rahuldust. Ta südames on tundmus, et ta on tugevam kui kõik teised, ja Tulba Truuta tunnistab tema otsuse õigeks.
Mõttetult surmamõistetud Vaaren ägab hirmsates hingelistes piinades oma viimsel ööl. Meeleheite värinais ta vangub võlla poole. Kuid viimsel momendil ärkab temas erakordne julgus. Ta käsib timuka eemale viia ja ütleb, et ta enese ise poob. „Olen süüdi, et kaua vaikides ülekohut kannatasin! Et ennem vastu ei hakanud! Olen süüdi, et alandlik ja sõnakuulelik olin. Olen süüdi. Mõistan ise kohut!” Nõnda karjub ta, hüpates võidukalt kõrgele pingile ja vaadates heroismi joovastuses sõdurite ridade poole. See hiilgav lõppžest otsekui vabastab Vaareni hinge kõigist otsimispiinadest.
Tundub, nagu oleksid Metsanurgale endale vahetevahel hinge peale käima hakanud need mürgised käärimised, milledesse ta tihti oma tegelased on jätnudki vaevlema. Ta on teinud katset leida mingeid vabastavaid momente, mis ära uhuksid või vähemalt kergendaksid kõiki neid kahtluse ja otsimise piinu. Paistab, nagu oleks Andreas Marteusi kuju looma hakates kirjanikul esmajoones peas välgatanud mõte anda – vastukaaluks kõigile kahtlejaile ja kannatavaile – teovõimsa ja energiaküüase tulundusgeeniuse portree. Kuid liiga meelitavalt on ahvatelnud endised rajad ja kirjanik on ärimees Martensigi varustanud hiilgavate ambitsioonidega, kättesaamatute unistustega. Ta on teinud temast jälle inimese, kes tahab rohkem olla kui ta suudab. Martens on imetlusobjektiks ärimaailmas, ta tahab selleks olla ka boheemlaslikus vaimuinimeste seltskonnas. Ta tahab olla mingi Cosimo dei Medici, kes võib omaks lugeda nii materiaalseid kui ka vaimseid rikkusi. Andreas Martens on teises variatsioonis Taavet Soovere kõigi viimase edevate allüüridega. Kuid tema portree pole kaugeltki nii õnnestunud kui Taavet Soovere oma. Siin on tuntavalt ebakõlasid ja palju otsekui poolikuks jäänud. Tema näojooni vaadates ei taha nagu uskuda tema erakordset edu rahandusmaailmas, kuigi kirjanik meid selles püüab veenda. Tema näos on õige nõrga inimese närusust, mis avaldub ka selles, et ta on nõus jagama uuesti oma kodu naisega, kes ta on hüljanud – pärast seda kui naise on omakorda hüljanud kirjanik Sanglepp. On vähemalt õnn, et naisel jätkub uhkust seda pakkumist mitte vastu võtta. Ja romaani lõpus Andreas Martensit ei tiivusta enam võidu- ega kahjurõõm, vaid ta vajub teojulgele ärimehele üpris ebasobival viisil vaiksesse kurbusse.
Pinnaliselt ja ühekülgselt on valgustatud ka Martensi ilus ja andekas naine Roda, kellel on tähtis koht Martensi hinnaliste kunstivarade hulgas. Selle naise siseelust lastakse meil aimata õige vähe. Ta üteldavasti rikas hing on peidetud hoolikalt külma ja suletud maski taha.
Kahekümnendate aastate keskpaiku algab Metsanurga suurte romaanide ajastu. Kerkib silmapiirile „Valge pilve” ja „Punase tuule” arvukas tegelaskond, kus on mitmeidki õige hästi joonistatud portreid. Ilmuvad tegevusväljale ärimaailma esindajaina Arrasted, laia pintsliga maalitud „Soosaare” tegelaskond. Aga ka näidend nagu „Kindrali poeg” ja novellikogud nagu „Elu murrab sisse”, „Maine Ike” ja „Viimne päev” toovad juure uusi nägusid, kus me, tõsi küll, leiame õige sageli juba tuttavaid jooni. Ei puudu isegi maalingud ajaloolistest tegelastest, milliseid pakub romaan „Ümera jõel”. Kuid nägudegaleriis, mida on annud see produktiivne ja hoogus ajajärk ja kus kõige viimatisteks lalemaulatuslikeks saavutusteks on hingepiinades vaevleva pastori ja ta kõlvatuvõitu naise portreed romaanis „Kutsutud ja seatud”, hiilgab üle kõigi teiste „äljetu haua” kangelase Kristjan itaudma pale.
Metsanurka on ikka huvitanud liha ja vaimu vaheline võitlus, kusjuures ta sümpaatia osalisiks on saanud maiste toitude põlgajad, vaimsete naudingute poole püüdlevad askeedid. Põlgava muigega ta maalib aplaid prassinguid ja tõusiklikke õgijaid, nagu näiteks on oma rasva uppuvad Berta ja Julius Otte novellis „Rahu ja üksmeel”. Kristjan Raudma juures saab aga see liha ja vaimu võitlus kõige peenema analüüsi osaliseks, kusjuures autor lõpuks targa mõistmisega näib tunnustavat mõlemate õigusi.
Kristjan Raudma traagika seisnebki selles, et temas on kaks mina: üks kisub mulla poole, teine eeterlikesse kõrgusisse. Üks ihkab armastust, kauneid dekoratsioone, au ja hiilgust; teine naerab kõige selle kui kodanliku prahi välja, treenib end kannatustes, elab kommunismiideele. See võitlus toob kaasa skepsise, mis kurnab Kristjan Raudma elujõu viimseni välja.
Kristjan Raudma kuulub jälle nende Metsanurga tegelaste hulka, kes tahavad olla rohkem kui nad jõuavad, kes tahavad elada tingimata teisiti kui nad suudavad. Kristjan Raudma tahab olla teovõimas juht, kes elab ainult oma ideele, knid tegelikult ta on ääretult skeptiline filosoof, kes tihti oma tundeissegi takerdub.
Kristjan Raudma kuju teeb aga üllaks ta sünnipärane nobless. Kui Klaose orjaverepõlgus oli enam teoreetiliste mõtiskluste saadus, siis Kristjan Raudma juures see on instinktiivne. Ehtse kommunistina ta loomulikult põlgab kõiki rikkaid imejaid, kuid veel enam ta põlgab neid vaeseid, kes oma jõuetuses end häbistavalt alandavad rikaste ees. Ta põlgab inimesi, kel puudub kõlbeline jõud nõuda oma õigusi.
Selle sisemise uhkusega käib aga kaasas sügav inimesearmastus. Kristjan Raudma näojooned on ranged – kannataja ja askeedi omad – kuid neile annab mõnikord erilise pehmuse soe inimlikkus. Kristjan Raudma tunneb ja mõistab nii enda kui ka teiste inimlikke nõrkusi ja ta pingutab lakkamatult oma tahet, et neid kaotada, et inimest õnnelikumaks ja paremaks muuta.
Metsanurk maalib oma tegelasi tavaliselt jahedalt muiates või siis äärmisel juhtumil vaikse kaastundmusega. Kuid Kristjan Raudma portree on loodud kirega, niisuguse entusiastliku kaasapõlemisega, mis on üsna haruldane Metsanurga juures. Võibolla just seetõttu ta on suutnud valgustada võitlust Kristjan Raudma hinges nii intiimselt, nii varjundirikkalt. Selle oma „ameti” poolest põrandaaluste juhi, kuid tegelikult oma põhiolemuselt traagiliselt lõhestatud hinge elumõtte otsing ja eetiline tundlikkus on esitatud niisuguse sugestiivsusega, et me oleksime valmis minema selle inimesega koos surma. Taavet Soovere portree on maalitud kahtlemata laitmatult hästi, kuid seal ei ole seda erutavat kaasatõmbavust, mis on Kristjan Raudma näos. Teda vaadates on tunne, nagu tunneksime ta hingeõhku.
Kristjan Raudma näojoontest mitmed on meile tuttavaks saanud juba varem, sest eks Kristjan Raudma ole ju ka üks Taavet Soovere variatsioon, kuid väga meisterlik variatsioon.
Kahtlemise kannatuse jälgi näeme ka hingekarjase Harald Päivili näos romaanis „Kutsutud ja seatud”. Nii tema kui ka Kristjan Raudma hinge on jäänud lapsepõlvest hardus pühakirja vastu, aga kui Kristjan
Raudma püüab seda tappa intellekti vaheda teraga, siis Harald Päivil otse kultiveerib seda tunnet, toetudes pealegi arvamisele, et mõistus pole suuteline tungima viimsete tõdedeni. See pastor juba ei lase enda kallal närima hakata intellekti hagijal. Ta vahekord Jumalaga on seni üsna rahulik, kuni häireid ta ellu toob Tamaara truudusemurdmine. Siis ärkavad ta hinges küll kahtlused Jumala suhtes, kuid ta uinutab enese uuesti uskuma, võttes põhimõtteks: see usund on inimesele kõige väärtuslikum, mis talle kõige sügavama elamuse annab. Kuid see veendumus pole küpsenud raskete heitluste puhastustules ja seepärast see ei suuda meid eriti elektriseerida.
Harald Päivilgi kuulub nende Metsanurga kangelaste hulka, kes võitlevad kodanliku mugavuse ja vaimse kutsumuse vahel. Kui Kristjan Raudma langeb võitluses purustatuna skepsisest, siis Harald Päivil uinub uuesti oma kodanlikku heaolusse. Ta võitlus ei löö lõkkele kuigi valusaks lõõsaks. Kristjan Raudmat maalides autor elab kirglikult ta võitlusele kaasa, Harald Päivilit kujutab ta aga vaikse muigega. Ometi on Harald Päivili portree Metsanurga loomingus üks stiilipuhtamaid, joonistatud peene tagasihoidlikkusega. Hästi on siin edasi antud see ebateadlik valevagadus, mis annab sellele näole mõnikord nagu lapselikku süütust. Niisugune süütu hangeldamine Jumalaga on Metsanurka juba väga ammu huvitanud – meenutagem lehmavarast Sambla Räni, kee palub Jumalalt kaitset ja tuge oma „õigel” teel, samuti tegelasi näidendist „Vagade elu”.
Metsanurga meistri portreed on meesportreed. Ei ole ühtki naist, kes oleks tal joonistatud nii osavasti kui näiteks Taavet Soovere, niisuguse sisemise leegitsemisega kui Kristjan Raudma. Vaidlematult plastiline on küll Epu kujutus, kuid Eppu ei ole mõtet vaadelda üldse naisena, siin pole tegemist mitte niipalju naiselike eriomaduste ja finessidega kui puhtinimlike joontega. Metsanurga meeste ihaldused naiste järele on küll õige mitmelaadilised, kuid armastus ei saa neile kunagi selleks elu keskpunktiks, mis jätaks varju kõik muu. Selles mõttes on Metsanurga mehed vägagi maskuliinsed. Andreas Martensi hingevaevad keerlevad küll peamiselt ta õnnetu abielu ümber, kuid on selge, et ta ei vaja oma ilusat ja uhket naist mitte armastuse tarbe, vaid auahnuse rahuldamiseks. Roda on Martensile ta elus noobliks dekoratsiooniks, millest tal on kahju loobuda.
Juba ammu on tähelepanu juhitud Metsanurga naisportreede kahele põhitüübile: luksusnaisele ja kodukanale, sõiduhobusele ja tööloomale. „Orjades” esindavad seda vahekorda uhke Lukretsia ja alandlik Kristi ja siit peale figureerivad Metsanurga meeste elus tihti niisugused vastandpaarid: Taavet Sooverel Kolliotsa Viisa ja Öisu Olli, Martensil Iris ja Roda, Soosaare Juhanil Leita (teataval määral ka Elsa) ja Liivaku Maali, ning lõpuks Harald Päivilil Maria ja Tamaara. Metsanurk armastab siingi esile tuua kontrastkaraktereid, nagu seda nägime ta meeste puhul.
Metsanurga meesportreid vaadeldes märkame, et ta erilise kiindumusega kujutab inimesi, kes rangelt järgivad oma ideid, kes kütivad fanaatiliselt oma illusioone ja unistusi. Kui ta neil inimesil laseb oludele alla jääda – ükskõik siis kas vihaga või mõne üleoleva žestiga – siis ta otsekui tahab sellega ütelda, et maailm ei ole veel küps neile sinaseile inimesile, ja näidata, kui raske on elada sel inimesel, kes tahab elada tingimata teisiti kui teised. Need inimesed ei rahuldu iialgi sellega, mis neil on, ja on mõistetav, et armastuseski neile ei piisa ainult naise hellusest, õrnusest ja alandlikest ohvreist. Nad ihaldavad mingisugust erandnaist, uhket ja kättesaamatut olendit, kellega pole küll vahest mugav olla ja kes haigetki võib teha, kuid kes erutab oma erandlikkusega, kõditades mehe auahnust. Tundub, et Metsanurk isegi tunneb suuremat huvi nende nn. sõiduhobuste kui kohusetruude tööloomade vastu. Lukretsia Koda kaaren Tamaara taolisi naisi ta maalib nagu suurema vaimustusega kui teisi. Ma ei ole nõus M. Sillaotsaga, kui ta ütleb oma Metsanurka käsitlevas kirjutuses, et Metsanurk neile Kristi-Iris-Mariatüüpi naistele omistab vähem intelligentsi, vähem ilu ja sarmi kui nende vastandtüübile. Metsanurk ehib neid naisi küllaltki silmapaistvalt nii hingelise kui ka välise iluga, kuid asi seisneb selles, et need naised on liiga kättesaadavad – heas mõttes. Kui mees on kindel, et teda igal ajal võetakse vastu suure armu ja õrna hellusega, siis see pakub talle küll mugavust, kuid mitte alati rahuldust. Mehel on aga tarvis rahuldada oma jahiinstinkte ja Metsanurga mehed on kõik kirglikud jahimehed – nad kütivad kõrgeid ideid, täitumata illusioone, saavutamata naisi. Lukretsia-Roda-Tamaara ja Liivaku Maali taolisi naisi on mõtet küttida, sest kunagi ei või teada, missugused tuuled nende naiste meeli pööravad. Alati peab nende juures valvel olema. See ei ole küll mugav, kuid erutab ihaldama.
Metsanurga naisportreid vaadeldes märkame edasi, et Metsanurka ei huvita eriti ei ema-tüüpi ega kokoti-tüüpi naine puhtal kujul. Naist emana vaatleb ta õige harva ja möödaminnes ja kokoti-tüüpi naised nagu Arraste armukesed Labrador ja Saaroni valge lill on nähtud ka üsna pealiskaudselt. Metsanurka näib huvitavat naine kui omaette isiksus. Seejuures ta ei lähene naisele vanamoodse moralisti pilguga, võttes väärtuse hindamise aluseks ta nn. vooruslikkuse. Luise „Isamaa õilmeis” hukkub, kuid hukkub seetõttu, et tal pole vaimset selgroogu, väljakujunenud ja elujõulist maailmavaadet. Seevastu Roda ja Kaareni kui rikka vaimse sisuga naiste juures pole üldse olulised need momendid, mis viivad põhja Luise. Roda jääb ikka Rodaks, ükskõik kas teda armastab ärimees Martens või jätab maha kirjanik Sanglepp, ja me usume, et Kaaren ei hakka kõikuma, ükskõik kui mitu Kristjan Raudmat tema kõrvalt ka ei kaoks. Metsanurk oskab naise näos näha naiselikku veetlust, aga ka vaimseid väärtusi. Seejuures ta ei kaldu kummaski suunas äärmustesse. Ta ei kaldu kujutama naist ainult erootiliselt kütkestava voodiloomana ega armastuse kaunidusi ignoreeriva sinisukana. Tunneme, et kirjanik joonistab Roda ja Kaareni taoliste naiste palgeid sümpaatiaga, kuigi ta ei vaevu seal tabama finesse nii nõtkelt kui mõnikord oma meesportreis.
Üheks kõige viimisteldumaks naiskujuks Metsanurga loomingus on Alma Verihurm, kuuludes Roda ja Kaareni taoliste tugeva selgrooga naiste liiki. Ta on naine, keda pole kuigi kerge kätte saada, sest „ta ei lase naljalt enesel vabadust võtta”, nagu ütleb poodnik „Valges pilves”. „Muidu oless talle mõni juba ammu kammitsa jalgu ja ravvad suhu pannud”. Alma on moodse hingeeluga naine. Ta süda tuksub kaunikesti polügaamiliselt. Armastus pole talle elu keskpunktiks, mille varju jääks kõik muu. Kaine ja asjaliku pilguga ta oskab näha nii mitmeski mehes nende väärtomadusi ja seepärast tal polegi nii kerge otsustada lõplikult kellegi kasuks, sest eks üks valik sisalda ikka mitmeid loobumisi. Kui Kaarenis ja Rodas oli märgata nagu mingit aristokraatset jahedust, siis Alma on hoopis dünaamilisem ja optimistlikum loomus. „Valges pilves” tema näos on veel tuntavalt poisilikke jooni, kuid „Punases tuules” ta otsekui puhkeb täisvereliseks ja tugevaks naiseks.
Aima portree on joonistatud hoopis detailsemalt kui Roda ja Kaareni omad. Meile näidatakse õige mitmelaadiliste sündmuste kajastusi selle naise hinges ning valgustatakse isegi selle talutüdruku vahekorda Jumalaga. Almat ei kihuta taga mingid auahnused. Ta tahab olla lihtne inimene, täita oma kohust ja jääda ausaks. Ta ei kannata alaväärtustunde all ja ta on popsitütrena väärikam ja iseteadvam kui mõnigi peretütar. Alma on omamoodi Epp, kuld hoopis teadlikum ja mitmekülgsem Epp. Erilise sarmi annab tema näole see soe inimlikkus, millega ta suhtub oma ümbrusele, ja väärikaks teeb teda see talutüdruku kohta küllalt kõrge intelligents, mis paistab igal sammul silma tema sõnades ja tegudes.
Eespool on võimalik olnnd tõsta esile Metsanurga väga arvukast tegelaskonnast ainult üksikuid ning viidata nendegi nägudel ainult kõige väljapaistvamatele joontele. Ei saa salata, et sellest arvukast leegionist mitmedki jäävad skeemideks, pealiskaudselt visandlikeks ja karikatuurseiks, sest Metsanurka sütitab enamasti ikka esmajoones idee, väga harva puhtal kujul inimnägu kui niisugune. Aga kuigi ta ei ole nn. elukutseliselt puhtal kujul portretist, on tema küpsed kunstnikuvõimed lubanud tal toota selgi alal vägagi silmapaistvat. Seejuures on meile selgunud tema inimese põhitüüp, mis varieerub teosest teosesse ja mille juurde ta ikka jälle tagasi pöördub. See põhitüüp aitab hästi valgust heita ta kirjaniku isiksuse põhilaadile, ta vaimsele füsiognoomiale ehk teiste sõnadega: stiilile. Selleks põhitüübiks on rahutu ja otsiv inimene, kes januneb täiuslikkuse järele, kes tahab inimest paremaks teha ja maailma ilusamaks. Ülesanne on raske ja tee konarlik. Enamasti alati enne sihile jõudmist langetakse, kuid langetakse vihaga, mõne terava žestiga, üsna harva lootusetult väsinuna. Metsanurgal ei ole seda väsinud resignatsiooni, mis näiteks on Tammsaarel. Tema kangelane langeb küll, kuid tema asemele otsekui tõuseb midagi muud eksisteerima. Kristjan Raudma maise isiku hävitavad küll kuulid, kuid jäljetu haud jääb elama.
M. Sillaots heidab Metsanurga meestegelastele ette, et nad kõhelevad mitme naise vahel, suutmata valida, et nad ei oska küllalt hinnata ega armastada seda, kes truult nende juures on. See tähelepanek on kahtlemata õige, kuid vaadeldes sügavamale, püüdes leida selle nähtuse põhjusi, saab meile selgeks, et siingi avaldub Metsanurga rahutult otsiva inimtüübi igatsus täiuslikkuse järele. Ja millal siis Uks naine suudab endas kehastada kõiki voorusi!
Metsanurga põhitüüpi kihutab nagu alatasa taga tunne, et elu jääb elamata. Elu läheb mööda ja midagi ei ole tehtud. See kihutab ruttama ja ahnitsema, võitlema ja kahtlema. Ei ole Metsanurga kangelane see, kes rahuliku iseendastmõistetavusega võtab elult kõik, mida see annab, ja annab elule kõik, mida ta suudab, olles teadmises, et the rest is silence. Ikka ta tahab rohkem kui ta suudab, ega oska võtta seda, mida ta saab. Mäletan, kuidas Metsanurk kunagi vestluses vaimustus mõttest kirjutada novell puhtal kujul teemal, kuidas inimene ei oska elada olevikus, projitseerides kogu oma elu tulevikku. Ja lõpuks ta peab siit maailmast lahkuma tühjade kätega, nagu see sünnib selle Sander Pähklimäega, kes kütib oma suurt unistust ja kelle ees lõpuks ähvardavana avaneb mõiste: elamata elu. On väga huvitav ülesanne jälgida selle nü. carpe-diem-motiivi varieerumist Metsanurga loomingus, mis ei jää kajastumata isegi ta sõnastusstiili elementides.
On kirjanikke, kelledel kõrvaltegelased saavad tihti selgemad profiilid kui peategelased, sest viimased, olles kuhjatud liiga paljude joontega, ei suuda nagu enam mõjuda oma kõige olulisemaga. Metsanurk ei kuulu nende hulka. Tema meistrikujud sünnivad siis, kui ta võtab kellegi kujutuse fookusesse, heites valgust mitmest küljest, joonistades hoolika põhjalikkusega, kusjuures on iseloomustav, et ta oma paremates kujudes tegelase vaimset mina laseb avalduda ta tegudes, harrastades vähem omapoolselt kirjeldavat elementi. Siis sünnivad portreed nagu Taavet Soovere ja Kristjan Raudma. Metsanurk ei ole visandite meister. Karikatuurist ja šaržist, mida näiteks tihti harrastab Pedro Krusten, on ta hoopis kaugel. Olgu siinkohal ka tähendatud, et Metsanurk ajaloolisi kujusid ei maali mitte niisuguse sugestiivsusega kui tänapäeva karaktereid.
On põhjust loota, et kuuekümne künnisele jõudnud vana tõeotsija rikastab eesti kirjandust edaspidigi kujudega, kes oma ideelistes püüdlustes ja täiuslikkuse igatsustes on ühed neist, kes teevad paremaks homse inimese ja homse maailma.
Erna Tillemann
Varamust nr. 9/1939