Ungarlus ja Euroopa kultuur
ürgi-bulgaaria- ja hiljem idakultuurilise soome-ugri rahvana asusid ungarlased X sajandil Doonau orgu oma praegusele asukohale. Maa vallutati vürst Arpádi juhtimisel. Riigi rajamine aga on ühenduses esimese kroonitud kuninga, Istváni nimega, kelle katoliku kirik hiljem kuulutas pühaks ja keda seepärast tuntakse ajaloos Püha Istváni nime all. Ungarlaste teadvuses elab ta aga esimese ungari kuningana ja riigi rajajana.
Et ungarlased aastatuhandeid kestnud lääne poole siirdumisega olid leidnud oma lõpliku peatuspaiga Doonau ja Tisza orus, seisid nad kohe suure poliitilise ja kultuurilise probleemi ees: kas hukkuda uues ümbruses või püüda kohaneda seal – nõudku see kasvõi ohvreid. Saatus oli määranud ungarlastele, idast tulnud üksikule rahvale, viimase: kohanemise uue ümbrusega. See tähendas aga igavest võitlust, mis juba esimesest aastatuhandest peale on kestnud väikeste pausidega tänini. Kultuuriline ja ühes sellega poliitiline dilemma oli aga see: kas liituda Euroopa ida ja lääne, s. o. bütsantsi ja rooma kultuuri piiril asudes Roomaga või Bütsantsiga. Kuningas István laskis kroonida end aastal tuhat (1000) Rooma paavsti Silvestri krooniga, korraldas oma riigi feodaalse Lääne kristlike riikide eeskujul ja juhtis rahva rooma-katoliku kiriku rüppe. Seega ühendas ta Ungari lõplikult ja igavesti läänelise ladina kultuuriga. Seda valikut, liitumist lääne kirikuga, peavad ungarlased oma esimese kuninga suurimaks poliitiliseks teeneks, sest ajaloolaste arvates oleks liitumine bütsantsi ja ida kultuuriga kujunenud Ungari edaspidisele arengule nii kultuuriliselt kui ka poliitiliselt tõkestavaks, kui mitte koguni saatuslikuks.
Maavallutamise ajast, s. ο. IX sajandist peale seisab Ungari poliitiline ajalugu Lääne-Euroopa rahvaste ajalooga tihedas ja lahutamatus ühenduses. Ungari kultuuriline arenemine tähendab aga sünteesi omapärasest ürgkultuurivarast ja Euroopa kultuurist.
Pärast Euroopasse asumist ei ütelnud Ungari lahti oma senisest kultuurist. Ta võttis hilisemad mõjud oma kultuuri kaudu vastu, nii et Ungari rahvuslikku kultuuri peab igal ajajärgul vaatlema ungari ürgkultuuri ja Euroopa kultuuri sünteesina. See on surunud Ungari vaimsele elule oma pitseri.
Küsime nüüd: missuguse kultuuri tõid ungarlased endaga idast kaasa, osalt algkodust, osalt hilisemaist asukohtadest? Missuguses Euroopa kultuuri järgus sai Ungari Euroopa liikmeks ja milliseid faase elas ta läbi koos Euroopa rahvastega?
Praeguste teadmiste järgi oli soome-ugri rahvaste algkodu Kesk-Venemaa idaosas. Siia, Volga keskjooksule, asetavad selle Setälä, Wiklund, ungari uurijaist Szinnyei ja Gombocz. Pisut enam ida pool, Uurali mäestiku Euroopa- ja Aasiapoolseil nõlvadel – arvab olevat algkodu Paasonen; Munkácsi aga asetab selle veel kaugemale ja enam põhja poole. See suguharu, kellest arenesid ungarlased, kuulus ühes vogulite ja ostjakitega soome-ugri rahvaste idaharru. Sellest harust eraldusid ungarlased juba õige varakult – umbes a. 2500 e. Kr. – ja sattusid ühendusse bulgaaria-türgi suguharudega. Millal, kus ja kuidas toimus kokkupuutumine viimastega, selle kohta pole veel andmeid. Ungari uurija Gyula Nemethi oletuse järgi pidi nende kahe rahva vahel olema peale kaubanduslike sidemete ka poliitilisi suhteid. Nimetatud uurija arvates bulgaaria-türklased vallutasid soome-ugrilasist lahkunud suguharu, s. o. ungarlaste esiisad, ja panid maksma oma poliitilise süsteemi. See ungarlaste ja bulgarite poliitiline ning kultuuriline läbikäimine kujundas ungarlased täiesti ümber. Mittepõlduhariv, kalastaja-küttija rahvas õppis ära põlluharimise ja karjakasvatamise, nagu näitavad seda bulgari-türgi laensõnad. See muutus aga ei toimunud enam Uurali, vaid juba Kaukasuse ümbruses. Ungari hõim kujunes türklaste taoliselt organiseeritud rahvaks, tihedasti liitunud, kergesti liikuvaiks poliitilisiks ja sõjaväelisiks üksusiks. Ungarlaste ja bulgarite läbikäimise algus paigutatakse esimesile sajandeile pärast Kristust ja see kestis üheksanda sajandini, s. o. maavallutamiseni. Praegune ungari rahvas kujunes seega välja ühest suurest magyar-megyer-nimelisest soome-ugri suguharust, millega liitus 6-8 väiksemat türgi suguharu. Sulamine üheks rahvaks toimus õige pika aja jooksul ja ses protsessis on paljud momendid veel teadusele tundmatud. Niipalju on igatahes kindel, et arengu keskpunktiks peab pidama seda soome-ugrilasist eraldunud magyar-megyer-nimelist soome-ugri hõimu. See on tähtis seepärast, et see määrab lähemalt maavallutamisaegse ungari rahva iseloomu. Siinjuures tuleb rõhutada, et soome-ugrilise päritoluga ungari rahvast ei kujunenud sajandeid kestnud läbikäimisest ja segunemisest türklastega mitte türgi või üldse türgipärane rahvas, vaid oma iseloomult täiesti uus rahvas, kellel säilisid küll suurel määral soome-ugri omadused, kuid keda ometi ei saa identifitseerida ei alg-soomeugrilastega ega bulgarite ja türklastega. Igavesti lainetavast türgi rahvastemerest võttis see rahvas vastu nende kultuurimõjusid, näiteks bulgarlaste pooleldi paigalpüsiva eluviisi, türklaste sõjakuse. Aga ta kujundas neist elementidest täiesti uue karakteri. See uus loomus hakkas kujunema välja juba Uurali algkodus, sest ainult nii võisid püsida ungarlased rahvasterändamise paljusid rahvaid ärapühkivail sajandeil kindlaloomulise rahvana ja vallutada endale uued maa-alad Euroopas.
Nüüd aga pöördume tagasi varemesitatud küsimustele: mida tõid ungarlased endaga praegusele kodumaale asudes kaasa ja kuidas sulatasid nad oma kultuuriga lääne kultuuri? Kuidas arendasid nad välja oma tõus uinuvad omapärased vaimsed jõud? Kui suur oli nende vastuvõtlikkus ja kuidas avaldus see nende kultuurilises tegevuses ja vaimses loomingus?
Ungari muinaskultuuri põhjalt püüavad käesoleva sajandi rahvuslikud teadused – nagu keeleteadus, etnograafia, rahvaluule ja antropoloogia eraldada sellele kasvanud kultuurikihte. Toetudes maavallutamisaegsele arheoloogiale, selgitas keeleteadus türgi-bulgari mõju ungari kultuurile. Selle aja kultuurist annab tunnistust rikas sõnade tagavara, relvad, sõjatehnika, majapidamise-, ehte- ja tarbeasjad. Sõnad „kirjutamine” ja „kirjatäht” on pärit bulgari-türgi ajast. Muistse ungari raidkirja mälestusmärgid aga ulatuvad tagasi kuuendasse sajandisse.
Kui ungarlased praegusele kodumaale jõudsid, polnud nad harimatu aasia kari, vaid kõrge kultuuriga põlduhariv ja karjakasvatav ratsurrahvas, kelle kultuur oli kaugelt kõrgemal astmel kui siin eesleiduvate igasuguste rahvakildude, isegi slaavlaste oma. Kuigi hiljem on rohkesti slaavi laensõnu tunginud ungari keele, ei tähenda see ometi, et ungari kultuur oleks arenenud välja peamiselt slaavi mõjul.
Ungari ainelise kultuuri kõrval peab mainima esmajoones kindlat poliitilist ja sõjaväelist organisatsiooni, mis põhjenes suguharudel. Ungarlaste arenenud ühistunne aitas kahtlemata palju kaasa riigi rajamisele just sellel manalal, kus ükski rahvas polnud suutnud üheksanda sajandini veel riiki asutada. Kui ungarlased Doonau orgu jõudsid, leidsid nad sealt eest mitmekesise, ilma kindlama korrata elavate rahvatõugude kirju massi. Seal elasid keltid, traakid, sküüdid, sarmaatlased, mitmesugused germaani ja slaavi suguharude killud, edasi sloveenid, bulgarid, kroaadid, sakslased ja itaallased. Kuid selle suure geograafiliselt ühtlase ja kokkukuuluva ala organiseerisid ungarlased poliitiliselt ja majanduslikult ja viisid selle ristiusu kaudu ühendusse Euroopa kultuuriga.
Vaimse kultuuri alal hävines ungari eepiline luule ristiusu varase vastuvõtu tõttu. Ainult killud sellest luulest on säilinud keskaegseis ladinakeelseis kroonikais. Ungari rahvalaul aga läheb tagasi Arpádide ajani ja ungari rahvakunsti juured ulatuvad koguni aega enne maavallutamist. Muistsed ungari rahvaviisid elavad veel praegugi talurahva huulil. Kunstmuusika imes endasse naabruses asuvate kultuurrahvaste rahvaviisid ja seda õpitakse ainult koolis tundma. Seevastu aga rahvasuus elav ungari rahvamuusika annab tunnistust tugevast tõulisest omapärast. Seda tõulist omapära on näha algkodust kaasatoodud puudulikus viieastmelises heliredelis, neljarealistes värssides nii parlando kui ka tantsusammulises rütmis, mis muutus oma tugeva omapära tõttu valitsevaks vormiks kogu Kesk-Euroopas. Ungari rahvaviisid avaldasid aegade jooksul suurt mõju naaberrahvaste viisidele, mõjutades neid ümberkujundavalt, aga Kesk-Euroopa rahvaviiside mõju ungari rahvaviisidele oli hoopis väiksem. Ja see väike mõjugi assimileerus ungari rahvaviiside omapäraga. Ungari ja saksa rahvaviiside vahel ei toimunud aga mingisugust segunemist.
Ungari rahvakunsti juured ulatuvad tagasi kuni Kaukasuse algkoduni. Ungari rahvakunst on kaunistamiskunstina selle kultuurkonna võsu, mis ulatub Hiina müürist kuni Musta mereni ja on suguluses pärsia-sassaniidide kunstiga. Kuigi Türgi sõdade ajal XVI-XVII sajandil hävines palju mälestusmärke, võib ungari rahvakunsti motiive ja tõulist puhtust muinas-mälestuste põhjal täiesti kuni Lebeenia ajani tagasi jälgida. Tõsi, sellest ajast peale on see ka muutunud, arenenud ja täienenud. On muutunud ornamentika üksikud elemendid, kuid stiil ja vaim on jäänud samaks. Ungari rahvakunsti kolm omapärast joont – intellektuaalne kaunidus, kontrastide tarvitamine ja püüd lihtsustamisele ning stiliseerimisele – pole sajandite vältel mitte muutunud.
Missugune oli Doonau orgu asuvate ungarlaste tõuline koosseis, s. o. missugust rassi rahvas oli selle kultuuri kandja? Selle küsimusega tegeleb ungari tõu uurimine. Paljusid probleeme sel alal püüavad lahendada praegu Ungaris toimuvad antropoloogilised uurimused. Kuid praegusegi kasutada oleva ainestiku põhjal võib juba määrata maavallutamisaegse ungari rahva rassilise koosseisu üldisi piirijooni. Kõigepealt tuleb aga tähendada, et puhast rassirahvast, s. o. ühest puhtast tõust koosnevat ja põlvnevat kultuurrahvast pole Euroopas olemaski. Vaevalt on seda maailmas üldse leida. Kultuurrahvad erinevad üksteisest just neis esinevate mitmesuguste tõuelementide spetsiifilise koosseisu tõttu. Nagu iga muugi rahvas, nii koosnes ka ungari rahvatervik juba maavallutamise ajal mitmesuguseist rassielementidest. Seniste uurimiste põhjal võib ütelda, et Doonau maile asunud ungarlastes oli peamiselt turaani, arkti, mongoli, vähemal määral põhja, mediterraani ja dinaari rassielemente. Niisugused tõud elasid endiste rahvasterändamise aja suguharude (jazyg-sarmaatide, hun-avaaride, gepiidide, bulgarite jt.) jäänustena juba kaua aega enne ungarlaste sisserändamist Doonau orus, nii et praegu moes oleva tõuprintsiibi järgi võib ungari rahvas sisalduvate rassielementide kandumist Kesk-Euroopasse, vähemalt Doonau orgu pidada juba 1500 a. varem toimunuks, nii siis 500 a. enne Kristust. Neist ülal loeteldud tõuelementidest moodustus palju aastatuhandeid ühes elav ungari rahvas. Sellest kujunes kehalt, tüübilt, vaimult ja rahvuslikult teadvuselt ühtlane ajalooline tõug, nn. praegune ungari tõug, mis Euroopa kultuurkonna liikmena absorbeeris Euroopa kultuurivarasid kaudu oma tõulise omapärasuse ja sai Euroopa rahvaste hulgas tänapäeva ungari kultuuri kandjaks.
Nüüd vaadelgem küsimust: missuguseid faase elasid läbi ungarlased koos Euroopa kultuuriga? Sellest ajast peale kui vaimse kultuuri esimesed alged ilmusid Euroopasse, võib Euroopa kultuuri jaotada neljaks suureks ajajärguks: esimene on kreeka kultuur, mis kestis Kreeta ajast kuni Makedoonia maailmavallutamiseni ja mille iseloomustavaimaks tunnuseks on see, et selle kultuuri kandjaks oli Euroopas ainult üks rahvas: kreeklased. Selle, mida too ajajärk lõi in idea, viis täide sellele järgnev aeg: Rooma. Organiseeriv Rooma lõi Egeuse mere kaldal väljakujunenud Euroopa kultuuri jaoks riigi. See on Euroopa kultuuri teine ajajärk. Euroopa kultuur sai valitsemiseks loodud rooma rahva kaudu reaalse vormi ja surus kogu tookord tuntud maailma ühiste raamide vahele. Kui see kultuur nende raamide vahel oma aja oli üle elanud, ilmusid uued jõud: Jeesuse usk, kristlus ja kultuuri seniste piiride taha jäänud nomaadide rünnaku näol rahvasterändamine. Ristiusu võit ja rahvasterändamine murdsid tookordse Euroopa kultuuri raamid ja lõid uue, ilma riigikorrata Euroopa kultuuriterviku. See on kolmas ajajärk: mööduva loomuga kristliku Rooma keisririigi aeg, keskuseks Bütsants. See andis aset lühikese vaheaja järel neljandale järgule, Euroopa kultuuri diferentseerumise ajajärgule. Kristliku Rooma keisririigi, hiljem vabariigi piirkonnas olid olemas juba Euroopa praeguste rahvaste esivanemad. Klassilise ladina keele kõrval esinesid Euroopa ladina murded Gallias, Hispaanias, Germaanias ja Rritannias kui rooma filiaalkultuuri ürgkeskused. Algas Euroopa rahvusriikide ja rahvuslike kultuuride arenemine, senise ühtlase Euroopa kultuuri diferentseerumine, aga sellega ühes ka levimine üle kogu kontinendi.
Tekkisid ladina ja kreeka kultuuril põhinevad, üksteisest eraldi seisvad rahvuskultuurid, mis aga siiski põimusid vastastikuste mõjude tõttu tihedasti ühte. Sellest ühtepõimumisest tekkis Euroopa kultuuri neljas suur ajajärk, milles me praegu elame: Euroopa rahvuslike kultuuride järk. Euroopa rahvuslike kultuuride tekkimise aluseks on niisiis kreeka-ladina kultuurivara levik (peamiselt Lääne-Euroopas), selle kultuurivara iseseisvaks muutumine ja Euroopa kultuuri uuesti alustamine ning uuesti organiseerimine seni väljaspool seisnud barbarite, gallide, hispaanlaste, keltide, sakside, gootide, brittide ja germaanlaste assimileerumise teel. Praegune Euroopa kultuur pole niisiis muud kui mitmesuguse vere, keele ja saatusega rahvaste kokkukasvamine senise kreeka-ladina kultuurivara tähe all üksteisest erineva, kuid siiski ühise vereringvooluga ühtlaseks kultuuriks, mida tänapäeval on harjutud nimetama Euroopa ehk lääne kultuuriks.
Seda neljandat ajajärku võib nimetada julgesti ka Euroopa kultuuri levimis- või kasvamisjärguks. See tähendab, et kõik see vaimne ja kultuuriline varandus, mis eurooplased seni olid loonud ühtlase Euroopa kultuuri mõiste all, muutus nüüd üldiseks kogu Euroopas ja arenes edasi üksikute rahvaste iseseisvas kultuuris ja vaimsuses. See leviv Euroopa kultuur haaras aja jooksul ikka rohkem ja rohkem rahvaid endaga kaasa ja sai lõpuks kogu kontinendile iseloomustavaks. XIX sajandi saksa idealism Fichtega eesotsas nägi inimkonna eesmärki ja ülesannet: rahvuse võimalikult laiaulatuslikus väljaarendamises, selles iseseisvas kultuurirakus uinuvate vaimsete jõudude ja individuaalsete omapärasuste äratamises, teenides sellega kogu inimkonna arenemist. Et Euroopa tänapäeva kultuurid pärinevad ühest ja samast kultuurikeskusest, siis pole õige kõnelda esimese- ja teisejärgulistest kultuuridest Euroopas, samuti kui pole õige see vahetegemine, mis Euroopa lääneosas elavate rahvaste kultuure nn. läänekultuuri nime all tõstab väärtuse poolest juba α priori kõrgemale teiste Euroopa rahvaste kultuuridest. Võib-olla võib siin kõnelda ainult ajalisest võidust, sellest, et ajaloolistel põhjustel mõni rahvas varem, mõni hiljem on rakendunud Euroopa kultuurivara arendamisele. Tänapäeva Euroopa rahvaste rahvuskultuuride vahe pole niisiis mitte kvalitatiivne, vaid kvantitatiivne, olenedes sellest, kui palju üks või teine Euroopa rahvas elas kaasa ja omandas sellest ühisest kreeka-rooma kultuuripärandist. Kui nende kultuuride vahel mingi kvalitatiivne erinevus avaldubki, siis on see üksikute rahvaste poolt lisandatud omapärasus. See aga võib olla vaevalt hindamise kriteeriumiks, sest rahvaid ei saa seada mitte järjekorda absoluutse väärtuse järgi. Ei saa kõnelda väärtuslikest või vähemväärtuslikest rahvaist, samuti mitte Issanda läbi valitsemiseks või orjuseks sündinud rahvaist. See mütoloogia pole tänapäeva uudis, see on pärit juutide algajaloost. -Nii võib väärtuse järgi vaevalt üksteise vastu seada gallia, kelti, germaani või mistahessugusele kõrgetasapinnalisele soome-ugri talupojakultuurile rajatud Euroopa rahvuslikku kultuuri. Vaevalt võib ka väita, et mitte-indoeuroopa rahvaste, näit. soome-ugrilaste kultuur on kui hiljemini sisserännanute oma teisejärguline ja vähemväärtuslik.
Ungari maavallutamine langeb just kokku Euroopa rahvusriikide väljakujunemise ajaga ja Ungari ajalugu Euroopas selle kultuuri neljanda järguga. Sel ajajärgul on õigupoolest kolm tähtsamat momenti: ristisõjad, renessanss ja valgustusajale järgnev kapitalism. Esimene tegi Euroopa kultuuri keskpunktiks Vahemere, teine Ameerika avastamise kaudu Atlandi ookeani ja Lääne, kolmas aga Euroopast lähtuva kapitalismi läbi kogu maailma. Ristisõjad ühendasid feodaalse Euroopa rahvaid veel ühises kultuuriteadvuses, Ameerika avastamine ja reformatsioon aga lahutasid selle terviku, hävitades keskaegse feodaalse riigikorra. Rünnates feodaalset katoliku kirikut, aitas protestantism rahvuslike keelte rõhutamisega kaasa Euroopa kultuuriterviku lõplikuks killunemiseks.
Pärast XVIII sajandi valgustusaega ja selle kannul käivaid revolutsioone ning rahvusromantikat juhtisid Euroopa riikide elu kõigepealt majanduslikud huvid. Inglismaaga eesotsas kujunes välja Euroopa kapitalism, mis viis Euroopa rahvaid veel suuremale industrialiseerimisele. Majanduslik võistlus asetas Euroopa rahvad üksteise vastu ja et Euroopa kultuur elas oma levimise hiilgavaimat ajajärku, heites oma mõju alla kõik maailma posthistoorilised kultuurid ja hävitades asumaade loomisega kõik prehistoorilised rahvad – välja arvatud Jaapan – tuli maailma katastroof: maailmasõda. Maailmasõjale järgnevas segases olukorras saavutas kriis nüüd oma kõrgeima tipu: iga rahvas on iga rahva vastu. Sest seda kõige hilisemat järku iseloomustab kõigepealt autarkiline majanduslik süsteem, kinniste rahvuskultuuride kannul käivad rahvuslikud majandustervikud, mis tähendavad iga rahva majanduslikku ning kaitsesõda teiste vastu.
Maavallutamise järel elas Ungari Euroopa eeskujul korraldatud kuningriigina kolm sajandit hiilgavaid aegu. Selle ajajärgu kultuuri võime aimata nüüd toimuvate väljakaevamistc põhjal. Ungari idast toodud kultuur kattus sel sajandil tugeva kristliku kultuurikihiga. Sellest ajast peale pole Euroopa kultuuris ühtegi säärast momenti või vaimset voolu, mille mõju poleks mitte tuntav Ungari vaimuelus. Keskaja Ungari oli üldiselt samal haridusastmel kui teisedki Euroopa riigid. Ladinakeelne kirikukirjandus õitses ka seal ja Euroopa suur legendide valdkond leidis sealgi ümbertöötajaid. Kuni kolmeteistkümnenda sajandini on säilinud enam kui tuhat ürikut ja terve rida ungarikeelseid, peamiselt usulise sisuga koodekseid, mis näitavad tugevaid kiriku-kultuuri jälgi. Renessanss jõudis Ungarisse kuningas Mátyási valitsemise ajal, viieteistkümnenda sajandi teisel poolel. Itaalia humanism juurdus sügavalt Ungarisse ja sel on peale seal töötavate välismaiste renessansiteadlaste ja kunstnike väärtuslikud esindajad ja viljelejad ka ungarlaste hulgas. Tolle õitsva kultuuri pühkis aga varsti ära ääretu suur rahvuslik löök: Mohácsi kaotus, s. o. türklaste ilmumine Euroopasse ja sellele järgnev pooleteise sajandi pikkune Türgi valitsusaeg. Sellele ajale langeb juba reformatsioon. Reformatsioonist peale võttis Ungari osa kõigist vaimseist vooludest (barokist, rokokoost, romantismist, realismist), mis ulatusid sinna samal ajal kui teistesse Euroopa riikidesse ja mille mõju on tunda kirjanduses, kunstis, ühe sõnaga kogu ungari vaimsuses. Mahajäämine teistest oli märgatav ainult Türgi sõdade ajal, kapitalismi arenemises aga kuni möödunud aastasaja teise pooleni Habsburgide tsentralisatsioonipoliitika tõttu, mis pidas Ungarit majanduslikus mõttes Austria asumaaks ja viljaaidaks. Rahvusliku ärkamise ja uuestisünni aeg algas ungari vaimses elus XVIII sajandi lõpul valgustusaja mõjul ja lõi kõigil vaimse elu aladel ungari klassilise ajajärgu, rahvusliku klassitsismi. Sellest ajast on pärit tähtsamad Ungari kultuurilised asutused nagu Teaduste Akadeemia, Ungari Rahvamuuseum ja Rahvusteater ärkamisaja vaimustuses rahva poolt asutatuna.
Ungari kultuuri saavutusist kõnelevad mitmesuguste vaimse elu alade – nagu kirjanduse, kunsti jne. – eriajalood. Kõigil aladel kohtame Euroopalise kuulsusega nimesid. Kirjanduses Bálint Balassa kui renessansiaegne suur ungari lüürik, kreeka-rooma kultuuri vaimuga Berzsenyi klassitsistina ja Csokonai XIX sajandi algul; möödunud sajandi rahvusliku ungari klassitsismi esindajana Vörösmarty, Petöfi, Arany, Jókai, Madách, käesoleval sajandil Ady; maalikunstis XVIII sajandil ja hiljem Zichy, Székely, Benczur – Szinyey Merse, Rippl Rónai, Iványi Grünwald, Fülöp László jt.; raidkunstis Ferenczy, Izsó, Fadrusz, Szentgyörgyi, Kisfaludi-Stróbl; ehituskunstis kristliku keskaja, renessansi ja baroki suurepärased templid ja basiilikad, klassitsismi ja romantismi aja suured avalikud ehitused, peamiselt pealinnas; muusikas Hillari. Lavotta, Csermák, Liszt, Hubay, Bartóok, Kodály, kellede kaudu ungari muusika-temaatika mõjutas Euroopa muusikat. Ungari muusikast on ammutanud motiive säärased suured nimed kui Beethoven, Haydn, Schuhert, Brahms, Johann Strauss, Merikanto jt. Ungari muusikaelus ka on interpreetidena nimekad näiteks Dohnanyi, Vecsey.
Mis annab siis nüüd ungari kultuurile ta omapärasuse? Millest johtub see, et ungari kultuur on nii euroopa- kui ka ungaripärane? Bálint Balassa näiteks oli Euroopa suurim renessansi lüürik XVI sajandil, aga kui ääretu erinev oli ta siiski teistest maailmakirjanduse renessansi lüürikuist! János Arany on oma ballaadides ja eepikas, Petöfi ja Ady lüürikas Euroopalikkuse kõrval tüübiliselt ungarlikud. Võibolla just ungari ajalugu, selle kasvatus Ida ja Lääne piiriradadel ja ülalnimetatud algkultuurilised tunnused määravad selle tugeva omapärasuse. Need küsimused jäägu aga lähemalt Euroopa rahvavaimu võrdleva uurimise lahendada.
Jenö Fazekas
Varamust nr. 10/1939