Päevamured I
„Meie inimesed kardavad elu.”
L. P.
Nad kardavad surma ja elu. Poliitikas seesama nähtus kui eraelus: „Ei julge elavad elada.” Rahva surm ei ole surm, on saatus. Inimesed rühivad ja ruttavad: kartus millegi pärast ajab neid taga. Surmakartuse hämaruses paistavad ettevõtted.
Mitte kartus rahva surma pärast ei pea rahvuslikkude püüete kihutajaks olema, vaid eluinstinkt, elurõõm. Kartus sünnitab ebanatsionalismi. Elurõõm on õige natsionalismi aluseks. Üksik indiviid peab ennast isiklikule elule läbi töötama. Rahva indiviidi isiksus – Persönlichkeit – näitab ennast rahvustundes. On aga rahvustunne elu liikumises tarvilik element, siis on elu selle eest muretsenud, et see element kaotsi ei läheks, et ta kaitstud saaks. Terve inimesesoo püüded peavad instinktiivselt sarnast tarvilikku elementi toetama. Nii on lugu perega, perekonnaga. On perekonnatunnet, vanematearmastust inimeste kasvatuses füsioloogiliselt tarvis, siis ei aita midagi, kui meie seda tunnet kunstlikult suruda tahaksime. Surujad võivad kaduda, aga perekond jääb alles.
Rahvuslaste püüe ei seisa mitte rahvuse instinkti loomises, vaid selle toetamises. Rahvuslaste püüe olgu nende jõuallikate tarvituselevõtmine, mida inimesesoo üldine edenemine rahvuslaste edenemiseks avab. Rahvuse kindlustamine on ainult võimalik rahva üldisel edenemisel ja haridusel. Ilmaasjata on arvamine, nagu saaks vene rahvus siis edeneda, kui vene rahvas üldises edenemises edasi ei jõua. Endisel ajal tarvitati rahvaste kaitsmiseks naaberrahvaste nõrgendamist. Meie aeg saab aru, vägivald teiste kallal ei ole mitte jõu vabastamine, vaid jõu köitmine, et inimesesugu ainult siis jõudsalt edeneb, kui igaüks organ temast oma kohalt edeneb. Meie peame rahvuste edenemise ja kaitsmise peale vaatama kui looduse protsessi elementaarse nähtuse peale. Ilmaasjata vaev ja vaimunärimine oleks looduseseaduste käiku takistada.
Mis aitaks meie vaev, kui meie sügisel oma jõuga kevadet tahaksime luua ja kõvasti ahju küttes kevadist soojust sünnitada? Meie ei pea mitte kartma lööma, kui sügisel lehti langemas ja loodust suremas näeme, vaid meie peame teadma, et kevade üle talve uuesti, ilma meie kaastööta, tuleb ja soojust ja elu ühes toob. Diletantliku tunnete patriotismi asemele peab isamaalus ja rahvuslus teaduslikul alusel astuma. Kõige raskema rõhumise ajal, sellega kõige vähesema jõu ja tegevuse avaldamise ajal, on Eesti muinasmeel enese ümbrust kohutavate ja kardetavate „vaimudega” täitnud. Metsavaimud, majavaimud, veevaimud jne. – kõikidel oli midagi hirmutavat, kohutavat ühes. Nende ümbrus äratas kartust, sest kartus oli nende isa. Kartust on põlvest põlve edasi pärandatud. Ja meiegi vaimuilmale ja luulele on kartus isaks.
Mitte sellepärast ei ole meil luule ja kunst mitte edenenud, et meie inimestel andeid ei ole, vaid sellepärast, et nad tunda ja mõtelda ei julge. Mõtte ja tunnete julgust võid laternaga meie kirjanikkude ja kunstnikkude juurest otsida.
Ka poliitikaelus on nähtavasti hirm ja kartus tagakihutajaks. Ja usuelus oli ja on veelgi põrguhirm usule äratajaks, aga mitte armastuse tung kõrgema olevuse poole. Vaatame ja võrdleme kreeklaste muinasilma. Elurõõm on nende jumalate, vaimude emaks. Ka nende põrgu, haades, oli meie omaga võrreldes õieti lõbus. Missuguseid toredaid õisi kreeklaste elurõõm kõigil pool ja igal pinnal ajas!
Rõõm on kõigi asjade sünnitaja. Elurõõm on tundemärk rahva, inimese tervisest. Tervise all ei tule mitte ainult kehatervist, vaid just ka vaimutervist mõista. Kõik edenemine, kultuur, vanas ja uues ilmas, püüab elu õiglasemaks ja surma lahkemaks teha. Budha niisama kui Kristus. Kõiki nähtusi elus, rahvaste ja üksikute elus, mis elementaarsetest elutarvidustest välja kasvavad, juhib positiivne jõud, positiivne instinkt. Armastus ja rõõm – positiivsed instinktid, viha ja kurbus – negatiivsed.
Hariduse ja kultuuri ülesanne on enam positiivseid momentisid ühiselusse tuua. Kõige selgemalt on küll Kristus armastust kui kultuurmomenti välja kuulutanud. Meie ei mõtle siin armastust mitte romantilises, sentimentaalses tähenduses, vaid tema füsioloogilises väärtuses. Armastus on instinkt, mis elavaid organisme sigitusele ajab. Armastus on sellega loov, produktiivne instinkt par excellence. Sigitus vabastab ja diferentseerib energiat. Igal pool, kus meie armastust, bioloogilises mõttes, ühiselus kui tõukajat faktorit ees leiame, võime kindlad olla, et seal produktiivne liikumine maad võtmas.
Liikumine aga, mis produktiivne on, mis energia sigitust kaasa kannab, on eduline kõige täiemas ja sügavamas mõttes. Sest kõik edu seisab energiate, jõudude vabastamises ja individualiseerimises. Vaatame ajaloost suuri edulisi ühiselulisi liikumisi. Kahtlemata on Kristuse õpetuse kõige tähtsam külg armastuse kui kultuurifaktori „ülesleidmine”. Ta nõudis armastust enese, kaasinimeste ja looduse – Jumala – vastu. Ka Kristuse õpetuse vastased peavad tunnistama, et tema õpetus „evangeelium” on, elurõõmu kuulutus ja kiitus kõige kõrgemas mõttes.
Kui kirik pärastpoole, iseäranis keskajal, elurõõmu vastaseks lõi, Jumala kartust ja põrgu ja surma hirmu Jumala armastuse ja elurõõmu asemele seadis, siis ei ole sarnasel kiriklikul tagurlikul õpetusel Kristuse õpetusega midagi tegemist. Kristuse õpetus on evangeelium: laul elule ja rõõmule, ülemlaul armastusele. Uuem aeg on armastuse asemel humanitase, inimsuseinstinkti kultuurifaktorina välja kuulutanud. Humanitas on positiivne moment.
Marx on inimsuse laialilaotamiseks oma abinõusid soovitanud. Ta paneb edu aluseks hoolimatu võitluse üksikute inimeste salkade vahel. Marxi ühiselu mootoriks on viha. Kahtlemata on kindel, et viha kui negatiivne faktor enesega ühes edu tõsises mõttes mitte tuua ei või, ei saa. Võitlus viha alusel sünnitab elus küll liikumist, protsessi, aga mitte edasiliikumist, progressi. Niipalju kui sarnasel liikumisel positiivseid olluseid sees, on ta eduline. Marxi õpetuses on positiivne: rõhutute ja tasuta tööliste ühinemine kaastundmuse põhjal. See on eduline tundmus kindlasti. Siin on ka edu tagajärjeks. Aga et terve inimesesugu võitluse läbi viha põhjal edeneks, see kõneleb ja käib füsioloogia algusnõuete vastu. Inimesesoo edenemist võib tõugata jõud, mis kõiki inimesi ja rahvusi ühtlasi köidab ja-vabastab: see on „humanitas”, inimsuse tunne.
Rahvaste edenemist juhitagu positiivsete tunnete kaudu!
11. I 1907.
Juhan Luiga
Kogumikust Päevamured, I osa, 1934