Uuemad voolud metoodikas
Tänapäeval kõneldakse ja kirjutatakse sageli, et igale poliitilisele pöördele uuendused järgnevad haridustöö alal. Mil määral need uuenduspüüded ise ühiskondlike uudsuste saavutamiseks kaasa on mõjunud, jätame siinkohal selgitamata. Asume otseteed selle metoodilise voolu vaatlemisele, mis aegamööda arenenud on viimase 50 aasta jooksul; alles viimane poliitiline revolutsioon tõi ta meie vaatepiirkonda. Uute püüete sihiks on töökool.
Töökoolil on pikk arenemislugu selja taga. Luter, nagu vanad kloostri koolidki, nägi teadustesse süvenemist vaid selles, et kuuldud sõnu abstraktselt omandati. Comenius ja Pestalozzi selle vastu nõudsid vaatlemist ja õppeainete näitlikuks tegemist. Rousseau arendas selle mõiste teadmiste saavutamiseks iseseisva töö läbi.
Kuid selle iseseisva töö suhtes tehti eksisamm, mis tingitud oli jämedast enesepettest. See oli tol ajal, kui ideaalist õpetusviisi nähti täpipealt piiratud metoodiliste üksuste arendavas käsitamises. Arendav küsimine oligi see kauaigatsetud ainuõige, abinõu, millega lastelt kõik saadi mis tahta võis.
Tuletame kord meelde nõudmised, mis arendava küsimuse kohta maksid.
Küsimused pidid kõigepealt üksteisega loogiliselt põimitud olema. Teiseks pidid nad nii selgelt kokkuseatud olema, et neid ainult ühte viisi mõista võis. Kui keegi neist peanõudeist jagu sai, võis ta enesega täiesti rahul olla.
Vaatleme nüüd vigu, mis selle juures tehti.
Metoodiliste üksuste loogilisel läbitöötamisel omandasid õpilased need teadmised, mis õpetaja peas korrapäraselt ja targu asetsesid. Selle tagavara peale toetudes pani õpetaja küsimusi ette, mis eelpool nimetatud nõude järele ainumõttelised pidid olema. Teiste sõnadega, küsimus oli valesti seatud, kui laps vastuse anda võis, mis meie loogilises mõttekäigus ettenähtud ei olnud. Võiks öelda, küsimus pidi ise lapsele vastuse keelele tooma. Järelikult anti ikkagi teadmised valmistöötatud kujul õpilasele edasi. Keskaja õpetusviisidest läheb kirjeldatud meetod ainult sellepoolest lahku, et temas küsimuste ja vastuste mäng maalis pettepildi õpilase iseseisvast tööst. Meie ei taha kauem peatada nende tihti ebaloomulike vastuste juures, mis „tervetes lausetes” pidid väljendatud olema, kus juures võimalust mööda vältima pidi neid sõnu, mis küsimuses eneses sisaldusid.
Tähelepanu juhtides ebaõigetele küsimustele ei taha meie sugugi ütelda nagu peaks küsimine üldse kui valevõte õpetamise juures kõrvale jääma. Küsimist, kui abinõu tahame ka tulevikus õpetamisel tarvitada, kuid „arendava küsimise“ meetod heidetagu kõrvale.
Selle saavutamiseks kulub muidugi aega. Siiamaalne metood nõudis enam-vähem kindlat korda. On ju ka arusaadav, kui selle peale mõelda, et lapsed kõige mitmekesisemate abinõude varal püüdma pidid meie mõttekäiku jälgida. Selleks ei olnud nende peaaju veel küps küllalt, järjelikult ei võinud nad püsivat huvi asja. vastu tunda. (Kätt südamele pannes peame tunnistama, et meil kaugeltki alati ei õnnestu lapse seisukohale asuda. Kui aga meie mõttekäik neile tabatav ei ole, oleme asjata tööd teinud).
Tuleb lastele lähemale asuda selleks, et nende sunnitud ja ebaloomulik ülalpidamine kaoks. Loobume kategooriliselt sellest paindumata koolidistsipliinist, mida meie koolijütsid sama õiglaselt vihkavad, nagu meie üleliigseid „kombeid“ mis varem narruseni olid liialdatud. Asume õpilastega ühisele seltskondlikule pinnale, siis moodustame töörühma mis ühiselt ettetulevaid probleeme lahutab, sündmustest vaimselt ja füüsiliselt osa võtab, jutustusi personifitseerib ja neid tegudes ja tundmustes kaasa elab.
Sellega olemegi juba töökooli viljakale pinnale asunud, ilma et kõnelenud oleksime tähtsamast tegevusalast, mis nii mitmegi, arvates töökooli peatundemärgiks on. Isegi suurematel koolimeeste koosolekutel tuleb ilmsiks, et niipea kui töökoolist kõnelema hakatakse, paljud enesele ette kujutavad ainult saagimist, voolimist ja igasugu füüsilist tööd, mis koguni töökooli oluline tundemärk ei ole. Sellepärast toob Dr. Karstädt omas raamatus „Methodische Strömungen der Gegenwart” järgmise seletuse : „Uuemate vaadete järgi võib ennem töökooliks nimetada niisugust kooli, kus igasuguse käsitööõpetuse puududes saavutatud on iseseisev vaimne töö, kui sarnast asutust, kus käsitööd õpitakse passiivselt. Näib nagu oleksime paradoksini jõudnud. Kool, kus käsitööd õpitakse, ei ole veel mitte töökool, vaid puhas „õpikool“, ja kool ilma füüsilise tööta võib olla töökool. Nähtav vastolu on kergesti seletatav : nõutava uuenduse saavutamiseks ei jätku ainult füüsilise töö tarvitusele võtmisest, käsitöö on ainult üks abinõudest pedagoogiliste sihtide saavutamiseks, kasvatusliku tähtsusega väärtuste loomiseks”.
Samal arvamisel on Kerschensteiner, kes töökoolilt järgmist nõuab : „a l a t i ja igal pool õpilase iseseisev vaimne töö; füüsiline tegevus juhtudel, kus see tarvilik ja võimalik”.
Toetades Dr. Karstädt’i tööle oleme töökooli olemasolu lühidalt õigustada püüdnud ja mõned näpunäited andnud üleminekuks õpikoolilt uue meetodi tarvitamisele.
Juhatused selle kohta, kuidas igal õpialal töökooli nõudeid teostada, annavad tuntud koolimehed käesoleva raamatu kaudu nii põhjalikult, et meil üle jääb ainult tähelepanu juhtida neile kirjutistele.
Kõigil aladel tunneme loobumist arendavast küsimisest, mille asetab püüd ühiselt lastega asuda nende mõistatuste lahendamisele, mis neid ümbritsevad alaliselt arenevas looduses ja kultuuris.
A. Azone järgi J. Volt
Kasvatusest nr. 4/1922